Рекорд: нито един отбор oт F1 няма да сменя пилотите си!

2012
2023

Във Формула 1 сезон 2024 още не е започнал, а вече постави първия си рекорд – нито един отбор няма да извърши смяна на пилот!

Подобно нещо никога не се е случвало в 74-годишната история на Формула 1: още преди новите болиди да „навъртят“ първите си обиколки за 2024 г., вече е поставен един рекорд… или по-точно антирекорд: 0 смяна на пилоти през зимата! Нов сезон в Бундеслигата без нито един трансфер – това било невъобразимо! Досега беше и във Формула 1…

Да се ​​върнем например към 1994 г.: тогава бяха направени цели 33 смени на състезатели! Десет от тях бяха изършени през зимата преди сезона. А нов кокпит беше „раздаван“ 21 пъти през годината. От 14-те отбора само четири изкараха сезона без смени на пилоти – Tyrrell, Minardi, Footwork и Pacific. Закъсалите откъм финанси тимове на Larrousse и Lotus източиха бюджетите на шестима (платени) пилоти. Загина легендата Аертон Сена. А бъдещият световен шампион Михаел Шумахер получи забрана да участва в две състезания. И не само той.

Най-много смени на пилоти между годините са направи през 1990 г. – точно 23, като статистиката обхваща периода след 1980. Преди това имаше гостуващи пилоти и само половината състезатели караха през целия сезон. Днес толкова много трансфери вече не са възможни.

33 смени на пилоти през 1994!

Особено след сезоните на Формула 1, които не са особено вълнуващи (точно като този през 2023 г.), феновете очакват нещо интересно да се случи в т.нар. Silly Season. Кой ще си смени отбора? Къде ще отиде любимият ни пилот? Или казано по друг начин: как се променят картите?

А през 2023 се носиха доста слухове. Например Серхио Перес до последно не знаеше дали Red Bull ще му даде още един шанс. Мик Шумахер се опита да се завърне в различни отбори. На Ланс Строл уж му беше писнало и щеше да напуска отбора на баща си (който е мажоритарният собственик на Aston Martin).

Шарл Льоклер беше спряган за възможен наследник на Строл – а италианските медии от отдавна спекулират за удължаване на договора на монегаска с Ferrari – с три до пет години.

Рекордът на Хамилтън: най-добрата илюстрация на ситуацията

И така стигаме до една от причините, поради които трансферният пазар на пилоти замря толкова –и на практика е в застой. Пилотите се обвързват с екипите си за много по-дълги периоди. Световният шампион Макс Верстапен през 2024 г. ще стартира деветия си сезон за Red Bull (в екипа е от 2016 г.). Още четири вероятно ще бъдат добавени след края на договора му през 2028 г. А Люис Хамилтън ще започне дванадесетата си година в редиците на Mercedes (от 2012 г.) – с което подобрява предишния рекорд на Михаел Шумахер (единадесет години за Ferrari от 1996 до 2006). С нов 5-годишен договор Льоклер също би следвало да запише единадесет години с Ferrari.

Фактът, че пилотите са се обвързали с отборите си за толкова дълго време, не е случаен. Много от тях идват от програми за развитие на самите тимове. Всъщност Льоклер е пилот на Ferrari от много по-дълго. Той е „джуниър“ на Скудерията още във Формула 3 и Формула 2, както и в първите си стартове във Формула 1 зад волана на Sauber. По този начин пилотите изграждат известна лоялност към своите работодатели и спонсори.

Сезон 2024 дори още не е започнал, а вече беше отбелязан първият рекорд за него – нито една смяна на пилот през зимата!

Но и си остават егоисти. За последните 14 години само от два отбора – Red Bull и Mercedes, са излезли световни шампиони. Така че да сменят отбора биха имали интерес само пилоти, които биха могли да станат част от някой от двата отбора. Шампионите във F1 от предишните 14 години обаче са карали за пет различни тима. С други думи, резултатите от смените на отборите бяха по-непредвидими, така че пилотите бяха по-склонни да поемат риска да влязат в нов кокпит. Крис Еймън, например, е карал за 14 различни екипа, а Фернандо Алонсо – за пет, макар че е бил във Формула 1 по-дълго от всеки друг пилот в историята.

Продължете на следващата страница

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин