2025
Голям производител на автомобили обяви, че ще създаде първия електромобил с 1000-волтова електрическа система в света. Благодарение на нея той ще може да се зарежда за същото време, за което се пълни резервоар на кола с ДВГ
На въпроса „Как да намалим времето за зареждане на електромобила?“ отговорът на автомобилната индустрия обикновено е – „с по-висока мощност при зареждане!“. А това става чрез увеличение на напрежението в електрическата система на автомобила – колкото по-високо е то, толкова по-бързо протича токът към батерията. През последните години производителите вдигнаха напрежението на бордовата мрежа от 400 на 800 волта.
Но 800 волта в никакъв случай няма да бъдат последното постижение: китайската компания BYD е един от първите производители, които пуснаха платформа за електромобили, проектирана за напрежение 1000 волта. Такова напрежение работи с много силни токове и може да разрежда и зарежда батерията изключително бързо.
Така по данни на BYD енергия за пробег 400 километра може да бъде заредена за пет минути – също толкова бързо, колкото става и зареждането на резервоар за двигател с вътрешно горене! В момента електрическите автомобили се нуждаят поне от половин час, за да достигнат този пробег. Няколко модела с 800-волтова платформа, например Porsche Taycan и Hyundai Ioniq 6, „пълнят“ електрони за 400 километра за около 20 минути. Освен това китайският производител на електрически автомобили, който към момента е най-големият в света, говори за C-Rate 5C.
Два луксозни модела – първите с новата платформа
C-Rate изразява скоростта на зареждане и разреждане спрямо капацитета на батерията: 1C означава, че батерията може да се „напълни“ от 0 до 100 процента минимум за един час. Следователно 5C означава, че батерията на BYD може да бъде напълно разредена или напълно разредена при напрежение 1000 волта за дванадесет минути – т.е. 5 пъти по-бързо. Според китайски медии новата платформа ще бъде на пазара от март 2025 г. BYD планира да въведе новата технология в освежените версии на луксозния седан Han L и SUV-а Tang L, които скоро ще бъдат пуснати в Китай.
Колкото по-високо е напрежението в мрежата на автомобила и следователно – в батерията, толкова по-бързо ще се зарежда тя. При BYD максималната мощност при зареждане ще бъде до 1360 кВт. Но уловката в случая е, че мега скоростта ще може да бъде постигната само на специални станции на BYD. Така че който иска да зарежда за пет минути, ще има нужда от правилната инфраструктура.
Но нека внесем малко разяснения: чисто математически, възможната мощност на зареждане възлиза на половината от бордовото напрежение – стига, разбира се, зарядната станция да поддържа тази мощност на зареждане. Понастоящем дори супербързата мрежа за зареждане на Ionity осигурява само до 350 кВт – което не би позволило да се използва пълният потенциал на 1000-волтовия BYD. Ето защо в Китай BYD изгражда мрежа за зареждане под високо напрежение заедно с Shell.
Системата под високо напрежение намалява времето за висене по зарядните станции
За хората, които пътуват на дълги разстояния с електрически автомобил, високоволтовата електрическа система е важен аргумент за покупка – зaщото намалява времето за чакане по зарядните станции – колкото по-бързо, толкова по-добре. При 1000 волта летвата се вдига oще по-високо – до нивото на товарните локомотиви или големите индустриални машини, които изискват толкова високо напрежение, за да транспортират тежки товари.
За малките електромобили, които се използват предимно за пътуване, подобен тип технология не би била необходима, тъй като би довела до вдигане на цената им поради сложната защита и изолация. Въпреки това, постигнатите високи стойности на C-rate имат и друг ефект: колкото по-висок е показателят, толкова по-малко топлина се генерира по време на бързо зареждане и разреждане. А това увеличава живота на батерията.

Досега стандартът в автомобилната индустрия беше максимум 800 волта. Но не всички съвременни електромобили работят при това напрежение. Едни от първите с 800-волтова електрическа система бяха Porsche Taycan и неговият събрат по техника Audi e-tron GT.
Повечето модели на BYD са оборудвани със свръхбърза 800-волтова мрежа, също както и няколко представителя на марките Hyundai, Kia и Genesis. BMW също ще заложи на 800-волтова електрическа система при Neue Klasse (след 2025 г.). Много други електрически автомобили, например VW ID.3, към момента разчитат на 400-волтова мрежа.
Със заявката за 1000 волта BYD прави много сериозна крачка напред. Но дали бъдещето действително ще бъде това или китайците просто прилагат хитър PR-ход? Съвсем наскоро BYD предизвика фурор с обещанието си да интегрира безплатно функцията за автономно управление във всички свои модели. Но до изпълнението на тази заявка все още така и не се е стигнало… Междувременно обаче беше дадено следващото голямо обещание. Ще го реализира ли BYD? Без подходяща инфраструктура на производителя при всички положения ще му трябва повече време…