Разработките на батерии за електромобили напредват бързо и най-общо вървят в няколко посоки: освен натриево-йонните батерии, традиционните литиево-йонни батерии също биват подобрявани. С други думи, възможностите на литиево-йонните батерии по отношение на пробег, мощност на зареждане и издръжливост далеч не са изчерпани.
Китайският производител на батерии EVE представи нови клетки, които ще бъдат използвани в „Neue Klasse” на BMW от 2025 г. Тяхното енергийно съдържание е c почти 50 процента по-високо от това на клетките на Tesla, a теглото – само с около 20 процента отгоре.
Новата технология ще позволи електрическите BMW-та от следващо поколение да разполагат с около 40 процента повече пробег от акуалните модели на Tesla. Почертаваме, че тук не става въпрос за революционна батерия, направена от нови материали, а просто за еволюция на добре познатата технология. Новите клетки на EVE обаче са по-високи, което налага промени в дизайна на автомобили. Казано по-точно, новите 4695 клетки са само с 15 мм по-високи от 4680-те клетки, използвани например от Tesla.
Заради увеличената дължина теглото е вдигнато с около 21 процента. То обаче бива компенсирано от по-големия капацитет на батериите. Кръглите клетки могат да съхраняват с 46 процента повече електроенергия. Общото тегло на автомобил, който разполага със същото количество 4695 клетки от нов тип в батерията си, се увеличава с три до четири процента спрямо друг автомобил с батерия с 4680 конвенционални клетки.
Два вида клетки с различни характеристики
Енергийната плътност е на същото ниво като при конвенционалните литиево-йонни батерии – ще има два модела с 260 и 280 ватчаса (Wh) на килограм тегло. За сравнение: клетките Tesla имат относително ниска енергийна плътност – само 234 Wh/kg.

EVE предлага два варианта: клетката с енергийна плътност 260 Wh/kg се характеризира с висока мощност на зареждане; тя позволява зареждане на батерията от 10 до 80 процента само за 12 минути. Вторият вариант е с по-голям капацитет (280 Wh/kg), от друга страна, има нужда от 20 минути за същия заряд.
Т.нар. „Neue Klasse” ще бъде изцяло ново поколение електромобили BMW. То ще използва новия тип батерии и ще използва модулна платформа, която ще става за всеки модел на групата – буквално от Mini до Rolls-Royce.