2024
Днес марката Ikarus е нарицателно име от нашия бит. В епохата на социалистическо управление тя се утвърждава и налага като символ на надеждност и сигурност, като материално олицетворение на най-добрите инженерни постижения на източноевропейския автопром.
Първото участие на Унгария на Международния панаир в Пловдив през 1950 г. е относително скромно и се изчерпва с няколко селскостопански машини и един автобус Ikarus TR5. Това е и първият следвоенен модел на фабриката, произвеждан от 1948 г., който е показан у нас само като мострен образец.

Вносът на Ikarus в България започва през 1952 г. с доставката на 27 броя от масовия междуградски модел 30, който е представен официално през септември същата година на откритата площ на Пловдивския панаир (на снимката горе) пред палатата на Унгария. През следващата година у нас не са внасяни автобуси на фирмата, а през 1953 и 1954 г. не се провежда и панаир.
През 1955 г. Унгария отново се представя в Пловдив със своя междуградски автобус Ikarus 30, а заедно с него е показан и луксозният Ikarus 55, който се отличава с много авангарден дизайн. Изложбеният образец е купен от „Балкантурист“ и остава в България, като до края на същата година у нас пристига нова партида от още 32 броя Ikarus 30.
През 1956 г. в Пловдив е изложен и специализираният автобус Ikarus 60, снабден с рентгенова уредба „Серикс А“, който е представен и на страниците на в. „Авто мото“.
Във в. „Панаирни новини“ от същата година е поместена и статия за историята на унгарското автобусостроене, илюстрирана със снимка на Ikarus 55.

От този момент родната преса започва да отделя все по-голямо внимание на новите унгарски автобуси, които оформят основния подвижен състав на междуградския ни транспорт. За сравнение може да се посочи например, че докато през 1955 и 1956 г. от Унгария са внесени 73 автобуса, то купените за същия период автобуси от СССР са само 15.
Макар че не е показван у нас, особен интерес предизвиква и футуристичният прототип Ikarus 303, който два пъти попада на страниците на в. „Авто мото“ – през юли 1959 г. и през май 1960 г. През август същата година вестникът публикува голяма и добре илюстрована статия за развитието на унгарския завод и неговите световни успехи.

Ikarus 30 се произвежда до 1957 г., като от началото на доставките му у нас, са внесени общо 149 броя. През 1958 г. той е заменен от Ikarus 31, от който до 1960 г. тук пристигат общо 89 броя. През 1959 г. са внесени и 11 броя от модерния туристически модел 55 със заден двигател, предназначени основно за нуждите на „Балкантурист“. Така само за периода от 1952 до 1960 г. страната ни получава 250 нови автобуса от Унгария, а общият брой автобуси Ikarus, пристигнали у нас до началото на 90-те години, е 4727.
Ikarus преустановява дейността си на 11 декември 2007 г., когато от завода в Секешфехервар излизат последните три автобуса.