2022
В средата на 70-те години при отразяването на спортните изяви от страна на специализирани издания като “Авто мото” се е отделяло повече внимание на приоритетните състезания, като рали “Златни пясъци”, “Хеброс”, “Стари столици” или “Вида”. Скоростните високопланински надпревари като тази на Витоша също присъстват в пресата, макар и в съвсем телеграфен вид, имайки предвид, че за репортерите на столичните вестници не е имало технически или финансов проблем да ги отразят. Сред цялата палитра от спортни инициативи, които започват да се провеждат у нас в началото на 70-те години, е и високопланинското рали “Смолян”. По ред причини обаче репортажите за ранните издания на тази интересна надпревара се свеждат само до публикуването на крайните технически резултати, а понякога изобщо липсват. Благодарение на снимките, които преди повече от четири десетилетия са направени от двама истински ентусиасти – братята Петър и Христо Бабачеви, можем да усетим мразовитата атмосфера и трудните метеорологични условия, при които е проведено рали “Смолян – 75”.

Като запалени любители на автомобилния спорт Петър и Христо не се ограничават само с посещение на столичните автомобилни състезания, а често, макар и още като ученици, предприемат пътувания до най-далечните краища на страната, в резултат на които до нас достигат уникални снимки, каквито по ред причини не са успели да направят мнозина от щатните фоторепортери. В това незаслужено пренебрегнато от специализираните издания състезание, което се явява Първи кръг от високопланинския шампионат за 1975 г., участват 120 автомобила, управлявани от едни от най- силните пилоти на страната като Стоян Колев, Илия Чубриков, Владимир Илиев, Радослав Петков и много други, разделени на шест отбора. Освен стандартните класове по кубатура на двигателя, има и три самостоятелни класа – “ВАЗ”, “Москвич– 412” и “Москвич – 408”. Осезаемо е и присъствието на Булгаралпин, като например в клас “Гран туризъм” всички участващи автомобили са само от тази марка. Има и някои истински екзотики като Tatra-603 на Дочо Станчевски от отбора на СБА-Ловеч (който между другото се класира трети в своя клас) или Цветан Дойчинов с “Жигула-прототип” (така е написано в стартовия списък), единственият участник, който се състезава извън класирането от отбора на ДСО “Автопром”.

Откриването на какъвто и да е репортаж за това състезание се оказва нелека задача, но за щастие техническите резултати от него са публикувани в пресата. В архива на БФАС е запазен и стартовият списък, от който можем да добием представа за мащаба на тази надпревара, имената на всички пилоти, а също така класа и марките на участващите автомобили.

На снимките могат да се различат автомобилите на Илия Чубриков с ВАЗ-21011 (първо място в клас “ВАЗ-2101”), Пенчо Церовски с Москвич-412, инж.Киро Киров, също с “Москвич-412” (фаворит в клас “Москвич-412”) и Камен Кокинов с “Булгаррено 8” (второ място в клас 1101 – 1150 куб.см), всичките от отбора на ДСО “Автопром”.



Снимки: личен архив на Христо Бабачев