Спорт » Рали Златни пясъци 1972: когато българският автомобилизъм беше на европейско ниво

Рали Златни пясъци 1972: когато българският автомобилизъм беше на европейско ниво

2906
2022

Спортният сезон за 1972 г. е открит официално на 28 април в Плевен със старта от първия кръг на републиканския шампионат. И този път, също както и при предишните издания, изявата е политически подплатена и в конкретния случай е обвързана с 90-годишнината от рождението на Георги Димитров. Месец преди началото на сезона, и по-точно на 24 и 25 март е проведена петата национална конференция на Българския автомобилен и туринг клуб – БАТК, на която е взето решение той да се преименува на Съюз на българските автомобилисти – СБА. От този момент нататък именно СБА става

основният фактор за издигането на българския автомобилен спорт до високото ниво на западноевропейската школа. Първият кръг от националния шампионат по традиция с превръща в генерална репетиция за рали “Златни пясъци”, което стартира на 23 юни.

Като голям успех за СБА и всички останали организатори на ралито от българска страна може да се отбележи, че от 1972 г. престижният международен форум успява да стане кръг от международния европейски шампионат за пилоти. Подготвен е и чувствително по-атрактивен маршрут с цели 15 скоростни отсечки, докато през 1970 г. те са само 7. Броят на държавите, които се отзовават на поканата за участие, също нараства повече от два пъти в сравнение с дебютното издание. За престижа на най-важното и авторитетно родно рали допринася и осезаемото присъствие на все повече професионални рали-автомобили, сред които 5 броя Porsche 911, 3 Alpine 1600, 2

BMW Alpina, 2 Ford Capri, 1 Renault 12 Gordini и др., както и на голям брой състезатели с международен авторитет като трикратния европейски шампион Собиеслав Засада с Porsche 911C. Класата на поляка проличава още на първите две скоростни отсечки, където той постига най-добро време и поддържа безкомпромисна прецизност в управлението до самия финал, което от своя страна му гарантира напълно заслуженото първо място в генералното класиране.

След него се нарежда западногерманският екипаж Клайнт – Бергер с Ford Capri. От българските участници най-добре се представя тандемът Илия Бонев – Злати Златев с BMW 2002ti, който достига до шеста позиция в генералното класиране, непосредствено след петия поред екипаж на добре познатия сред родната публика Алтенхаймер и неговия навигатор Апел с Porsche 911. Два от най-перспективните родни екипажи – тези на братя Чубрикови и на Стоян Колев и Христо Колев, отпадат поради технически повреди, въпреки че в първите етапи поддържат много добри челни позиции.

До престижните места в генералното класиране и подреждането по класове не достига нито един съветски екипаж, но в отборното съревнование за купата на социалистическите страни (в последния етап до София) тимът на Съветския съюз излиза начело. Победители от наша страна са екипажите Стоянов – Николов в клас до 1300 куб.см. и Петков – Гурлев в клас Гранд Туризъм до 1600 куб.см. с Alpine 1600.

В рамките на спортната 1972 г. България утвърждава своя авторитет като надежден организатор на престижни международни надпревари и нови за страната съревнования, които също се налагат като атрактивни спортни прояви, високо ценени и предпочитани, както от българските, така и от чуждите отбори. Голяма част от нашите тогавашни пилоти и организаторите на състезанията са единодушни, че именно през 1972 г. България успява да се докаже като напълно равностоен и уважаван член в елитното общество на европейския автомобилен спорт.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин