Разследване на „Ройтерс“ разкрива защо колелата на Tesla се откачат в движение

2212
2023

Несъмнено Илън Мъск скри топката на целия автомобилен бранш. Само за 20 години ръководената от него компания Tesla успя да се изкачи на върха – през 2023 нейният Model Y стана най-продаваният автомобил на планетата, като остави зад гърба си продуктите на доказани марки с вековна история! Каква обаче е цената на успеха и дали американският гигант не поставя на карта здравето и живота на клиентите си, преследвайки финансови резултати?

Разследване на „Ройтерс“, публикувано на 20-и декември т.г., разкрива стряскащите истории на купувачи на Tesla, при които буквално на току-що излезли от шоурума електромобили им се откъсват колелата. Десетки хиляди клиенти на Tesla са имали проблеми с окачването и кормилната уредба на своите автомобили, докато са били съвсем нови, установяват журналистите на базата на хиляди документи на американския производител.

Факсимиле от сайта на „Ройтерс“, илюстриращо случая с Tesla-та на 115 мили (180 км), при която се чупи окачването – а собственикът е принуден да плати над 11.000 паунда (ок. 25.000 лева)

„Предно колело се е откачило, докато автомобилът се движи на включен Autopilot със скорост 60 мили в час (бел. ред. – ок. 96 км/ч)“, пише през 2021 г. технически експерт на Теsla в свой доклад за Model 3, произведен през 2020 г. „Загубих доверие в автомобила“ – казва Шерианш Джайн, при чиято току-що излязла от магазина Tesla Model Y (на 181 км!) се чупи шенкел. При завой мъжът губи контрол над автомобила, но за щастие инцидентът се случва при ниска скорост и нито водачът, нито 3-годишната му дъщеря и жена му, с които пътува, не са пострадали. Tesla обаче отказва да плати за ремонта на окачването – с обяснението, че дефектът бил настъпил поради въздействие на външни фактори!

Документите на Tesla разкриват, че в компанията са знаели много добре за системните проблеми с компоненти по кормилната уредба и окачването на техните модели. Така например още през 2016 в Китай с Моdel S стават няколко инцидента, подобни на този с Джайн. Между 2016 и 2020 производителят е получил над 400 оплаквания по случаи, свързани с дефектен носач. Tesla обаче отлага до последно сервизната акция, докато накрая не се намесват китайските власти, които изискват компанията да се погрижи за проблема. В разследването на „Ройтерс“ са публикувани документи от различни инженери на Теsla, които докладват за проблема.

Висшият мениджмънт на компанията обаче до последно се стреми да търси начини, по които да прехвърли вината за собствените си грешки към клиентите си – така например технически специалисти на компанията по целия свят биват инструктирани да не признават за дефекти по отделни компоненти на автомобилите. А анализ на инженера Ралф ван Гестел от отдела Tesla Product Support разкрива, че само в рамките на година компанията е дала близо 4 милиона долара за гаранционни ремонти по различни компоненти на окачването! Явно хората Мъск и хората му са искали да пестят от частите, които остават невидими за клиента. И за капак – отказват да коментират фактите и документите, изнесени в разследването на „Ройтерс“.

Информацията за проблемите в качеството при Tesla, изнесена от информационната агенция, в голяма степен кореспондира с резултатите от тазгодишния доклад на TÜV. Според него в Model 3 окачването дефектира 15 пъти по-често от средното за категорията си, в която се оказва най-проблемният модел (заел последното 111-о място). През 2022 отново модел на Tesla беше в дъното на класацията за автомобили на възраст 2 до 3 години – Model S, където също бяха регистирани дефекти по окачването.

Отделно във форуми и специализирани автомобилни медии през миналата година зачестиха критиките по отношение на досадни шумове при Tesla. Неприятното тракане изнервяше особено собствениците на Model 3 и Model Y. Някои водачи локализираха проблема в горната част на напречния носач. Други се оплакваха от дрънчене по целия корпус на окачването, както и от загуба на прецизно управление.

В подобни случаи не само феновете са силно развълнувани. Инженерите на MEYLE влизат в ролята на сеизмограф и мигновено се впускат в търсене на причината. Стефан Бахман, шеф на отдела за окачване и управление при MEYLE АД, си спомня: „Ние по принцип постоянно следим дискусиите в автомобилните форуми в целия свят. Така във всеки един момент сме напълно наясно какви са тенденциите и къде възникват остри проблеми. Особено в случаи, когато новото техническо решение очевидно все още не е достатъчно добро. Тогава ние влизаме в дълбочина. В случая ни амбицира това неустановено скърцане, за което пишеха толкова много потребители на Tesla. Искахме да разкрием причината. Това е нашият принцип на работа.“

Ще го намерите при оторизираните дилъри на MEYLE и MEYLE HD в страната: 70-16 050 0009/HD, 70-16 050 0010/HD и комплект 70-16 050 0039/HD

След множество огледи и анализи развойният екип установява, че при Tesla 3 и Model Y напречните носачи не са достатъчно защитени от вода и влага: вследствие на конструкцията на този технически детайл при дъжд или на автомивката водата лесно може да проникне в него.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин