2023
CAL-1 или Cruising Deck
Времената в които японския автомобилен дизайн е силно подвластен на американската школа не са чак толкова назад в историята. Комерсиалното подражателство на Япония всъщност обхваща една голяма част от нейното автомобилно наследство, а един от типичните примери за откровено интерпретиране на западната култура е второто поколение на Toyota Celica, в което може да бъде открито изобилие на американски гени. Преди малко повече от 45 години на базата на този модел е създаден концептуален автомобил, наречен CAL-1, който представлява известен интерес поради това че не може със сигурност да се определи за какво точно е предназначен. На пръв поглед той би могъл да се опише като комбинация от спортно купе, пикап и… луксозна яхта, тъй като задната платформа е покрита с лакирани палубни дъски. Под капака на дървения под се намират две допълнителни седалки, които могат да се изваждат при нужда, а за седящите на тях е предвидено и подвижно стъкло, което да ги предпазва от насрещния вятър (товавсъщност е задното стъкло на купето, което се завърта нагоре на 180 градуса). С изключение на още някои дребни особености, като панорамния покрив и огледалата за обратно виждане, монтирани по японски маниер (в началото на предните калници),това всъщност е една съвсем обикновена Toyota Celica Supra, която започва да се произвежда през 1978 г.
Премиерата на CAL-1 е на автосалона в Токио през есента на 1977 г., а по-късно автомобилът е показан и на автомобилното изложение в Чикаго. Публиката проявявадоста умерен интерес към колата, тъй като от практическа гледна точка тя е прекалено екзотична, а от естетическа е твърде близо до серийните модели.
Буквеното обозначение на опитния образец произлиза от названието на новото дизайнерско студио CALTY, открито от Toyota през 1973 г. в САЩ, което и до момента разработва екстериора и интериора на фирмените модели, предназначени за северноамериканския пазар.
Интересно защо, въпреки слабия интерес към тази концепция, две десетилетия по-късно Toyota решава да повтори същия експеримент на базата на седмото и последно поколение на Celica (вероятно за да провери дали публиката вече е достатъчно узряла за подобен авангард). През 1999 г. е представена експерименталната Toyota Celica Cruising Deck Concept, която според рекламния текст въплъщава трите ключови елемента на едно леко спортно купе с висока производителност, предназначено за по-младите: стил, мощност и достъпна цена.Подвижната задна седалка осигурява две допълнителни места, а когато се прибере, се образува нещо като палуба на яхта, върху която може да се превозва багаж. Автомобилът е снабден с 1,8-литров двигател с мощност 187 конски сили при 7600 об./мин. и шестстепенна механична трансмисия.
Тогавашният главен изпълнителен директор на Toyota Кацухиро Накагава пояснява: „Решихме да върнем круизната палуба още веднъж, защото по този начин автомобилът изглежда много як, спортен и адски забавен!“. За още по-въздействащ ефект е добавено ремарке с джет.
Според някои по-благосклонни критици на японските стилистични експерименти от миналото, прибиращите се задни седалки би трябвало да предизвикат симпатия сред клиентите отвъд океана, тъй като се асоциират с едно типично американско изобретение от 20-те години на миналия век. От друга страна оформената като палуба товарна платформа е препратка към характерните за Австралия пикапи (с общото название Ute), базирани на стандартни леки автомобили. В крайна сметка опитът за тънко манипулиране на подсъзнанието от страна на Toyota се оказва прекалено сложен за асимилиране от средностатистическата клиентела.






