В рамките на традиционния панаир и фестивал Art Basel 46-годишният аржентински модернист Леандро Ерлих доказва завидна фантазия и творческо умение, с които изостря вниманието ни към климатичните промени. Пясъчните автомобили, сякаш вкаменени в досадно задръстване, постепенно потъват в един от най-известните плажове на планетата.
Инсталацията, озаглавена „Подредено по важност“ (Order of Importance), пресъздава застрашителната промяна в климата на Земята и, по думите на автора, трябва да ни отвори очите за „нашата отговорност и нашето съучастие във всичко онова, което причиняваме на планетата“. Самото заглавие се опитва да ни подскаже, че сами трябва да поставим своите приоритети „още сега, като не забравяме никога да си представяме как би могло да изглежда нашето бъдеще“.
Мястото на инсталацията не е избрано случайно: Маями Бийч, самостоятелен град със 100 000 жители в непосредствена близост до мегаполиса Маями, е изграден върху продълговат остров, простиращ се между Бискайския залив и Атлантическия океан. Нивото на водата се е покачило с цели 23 см за последните сто години. Чувствителният остров е изложен както на предизвикателствата на природата, така и на постоянно увеличаващото се нашествие от туристи.
„За всеки, който е в състояние да си представи взаимодействието между природа, урбанизация и екология, тази впечатляваща творба е много повече от инспирация да променим начина си на живот спрямо съвременните реалности“, споделя кметът на Маями Бийч Дан Гелбър.

Художникът Леандро Ерлих отдавна е име в средите на елитните галерии от двете страни на Океана. Аржентинецът се прочува в цял свят с авангардни творби като „Плувен басейн“ (Swimming Pool), който дава възможност да го разглеждате, разхождайки се облечени под нивото на водата, или „Къщата Далстън“ (Dalston House), зрителна илюзия, която благодарение на огромно огледало, разположено под ъгъл пред макет на истинска сграда, създава на зрителите усещането, че висят закачени за стените на къщата.
Критиката е единодушна: потъващото в пясъците автомобилно задръстване е повече от предупреждение за потенциалната опасност от климатичните промени и наводнения. Маями е може би най-застрашеният от природата град в САЩ. Ураганите и свързаните с тях гигантски количества вода, стоварващи се за кратко време от небето, допринасят за постоянното повдигане на нивото на океана. Хората на изкуството рядко обръщат внимание на това и предпочитат да качват селфита пред превърналите се в икони архитектурни паметници и луксозни градини с кристално чисти басейни и навяващи романтика палми.

„Автомобилите винаги са били символ за независимост и свобода, но всъщност съвсем не е сигурно, че се движим действително само напред, когато шофираме“, споделя Леандро Ерлих. Разсъждавайки философски върху динамиката на трафика, може би най-интелигентният въпрос е „Накъде отиваме?“. „Според мен това би трябвало да се запита не само всеки индивидуален шофьор, но и цялото ни общество“, продължава художникът от Буенос Айрес, град, пословичен със своя задъхан трафик. „Не продължаваме ли отчаяно да браним производството на една промишлена реалност, въпреки че същата все повече разрушава естествения ред и хармонията в нашия свят?“
Всъщност за повечето ежедневно шофиращи американци животът отдавна не се случва само в изпреварващата лента: средностатистическият гражданин на САЩ прекарва всяка година 293 часа зад волана според проучването на Американската фондация за безопасен трафик. „Плажът от десетилетия е символ на свободно време и благоденствие, особено в Маями“, казва Ерлих. „Но днес тук надделява чувството за фронтова линия. Плажът е повече от сцена на климатичните промени.“