Новини » Пътни изпитания на Р-70: 65 години от първия тест на лек автомобил в НРБ

Пътни изпитания на Р-70: 65 години от първия тест на лек автомобил в НРБ

0208
2022

Продажбите на нови леки автомобили в България са възобновени в началото на 1955 г. след период на десетгодишен мораториум. Продадените през тази и следващите няколко години бройки са незначителни, но интересът към новите модели е голям. През 1957 г. започва да излиза първото в НРБ специализирано издание „Авто Мото“, което по примера на западните (и някои от водещите източноевропейски страни) решава да проведе първия в следвоенната епоха тест на лек автомобил. През лятото на същата година екип на вестника предприема високопланинско пътуване с източногермански автомобил Р-70 (предшественик на Trabant) по маршрут от София през Самоков, язовир “Бели Искър” към хижа “Граничар” и обратно към Самоков, а от там през Дупница, Симитли, “Предела”, Разлог към Велинград, Пазарджик и обратно до София. Както се вижда, изпитанието, което преодолява малкият пластмасов Р-70 с двуцилиндров 690-кубиков двигател, изобщо не е от най-леките, имайки предвид, че макар и нов модел, компактният седан е базиран на довоенното DKW F8.

Общата дължината на изминатия път е към 500 км, като до този момент автомобилът е изминал общо 3477 километра. В него пътуват четирима души, които стигат от София до Самоков за един час. Първото сериозно препятствие по тази отсечка е изкачването към язовира, като „при това“, както уточнява „Авто Мото“, „той показа по многобройните завои по пътя между София и Самоков добра устойчивост против занасяне и накланяне. Даже и при 55 – 60 км в час малкият Р-70 се втурваше в завоите доста плавно.“

По пътя към село Бели Искър предстои ново стръмно изкачване. Тесният високопланински път лакътуши между високи борове, а отляво, допълва статията се белее „величественият връх “Сталин”. Пътят минава на надморска височина от 2500 м, а стръмнината на изкачването варира между 25 – 30 %. Независимо от това малкият Р-70 не показва никакви признаци на умора. Същото важи и за четиримата пътници, които отдават това на доброто возене, изолацията на купето от прах и вода, както и на отличната видимост, „която дават големите и широки стъкла на автомобила“.

Тъй като пътят над язовир “Бели Искър” към хижа “Граничар” е прекъснат, екипът е принуден да се върне в Самоков. От там поема към Дупница, Благоевград и Симитли, пресича “Предела” и стига до Разлог. Пътят от Самоков до Благоевград е преминат сравнително леко и бързо и всички са изненадани от “темперамента” на двуцилиндровия двигател на Р-70, който оприличават „с този на някои автомобили от класи до 1500 кубика.“ Върху асфалтирания път от Благоевград за Симитли средната скорост е от порядъка на 75 – 80 км/ч. Непредвидена случайност подлага на изпитание и действието на спирачките, които са механични и действат върху четирите колела.

След като напуска долината на река Струма, автомобилът се отправя на Изток към  “Предела”, а малко преди това трябва да преодолее неголямо водно препятствие.

Първият ден от теста приключва в Разлог, като за това време са изминати 285 км и са изразходвани около 25 л бензин.

Маршрутът на следващия ден преминава през с.Баня, Велинград и Якоруда по силно разкалян терен. След Якоруда предстои голямо изкачване до Юндола в продължение на 13 км. След кратък престой във Велинград автомобилът поема обратно към София.

Отчетеният среден разход на гориво е 8,5 литра на 100 км по високопланинските пътища, а при скорост от 50-60 км в час по шосето Пазарджик – София спада на 7,5 литра.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин

ƒ