ПО ДЯВОЛИТЕ! Къде, за бога, сбърках? До мен е спрял полицейски автомобил, ръцете ми са сграбчили волана, а аз гледам смирено през страничното стъкло. Дали е бил зад мен, когато си позволих да наруша ограничението на скоростта с 20 мили? Да не би да съм пришпорил повечко този V8 агрегат? И двете предположения са грешни. В действителност униформеният служител просто иска да чуе звука на моя двигател. Когато отговарям, че не мога да го направя, той посочва шерифската си значка и казва „Yes, you caaaan“.
Така че с позволение на полицията карам този V8 агрегат да се развихри. Двама скейтъри в края на улицата наблюдават с интерес и снимат със смартфоните си. Америка – страната на неограничената автомобилна лудост. Да, този GT350 определено може да прави страхотно шоу. Нека си припомним: Muscle Cars, това винаги са били масови автомобили, появили се в късния пубертет, вдигащи силен шум и изглеждащи някак си несериозно. Нещо като смесица от Майли Сайръс и Доналд Тръмп на колела. Автомобилните фенове от цял свят ги боготворят, но едно BMW M4 например въобще не се бои от тях, когато пътят е с много завои. Поне досега беше така. До появата на GT350.
Всъщност с удоволствие не бихме го наричали Shelby, тъй като разработката му е дело на Ford Performance. Въпреки това някогашният автомобилен състезател Карол щеше да хареса това, което са сътворили и са кръстили на негово име момчетата около Джамал Хамееди.
Опасението, че в бъдеще и Ford ще залага на Downsizing и някак си ще остави V8 в историята, не е необосновано – в края на краищата новият Ford GT ще бъде оборудван с примерен EcoBoost-V6. Затова взех решение да грабна може би последния шанс и да потъркалям широките гуми Michelin Pilot Super Sports по най-любимите маршрути на американците. Разбира се, в чисто новия Shelby, пардон – GT350. С този автомобил ще прекося Невада по Route 66 към Лос Анджелис и после по крайбрежието на Тихия океан до Сан Франциско. През прашните пустини и покрай скалистите брегове, където яростният вой на V8 агрегата ще се смеси с шумните вълни на Пасифика. Едно отрицание на творението.
Едно 1400-километрово пътешествие, в чийто край ще си задам един въпрос: кое е по-яко – закуската с бекон, шунка, бъркани яйца, тост и палачинки в Denny’s или саундът на 8-цилиндровата машина при 8000 оборота? Сърцето на GT350 е един 5,2-литров V8 агрегат с Flat-Plane (плосък) колянов вал. Внимание, навлизаме в техническата терминология: шийките на коляновия вал са под 180 градуса и това оказва влияние най-вече на реакцията. Освен това изостря и звука на двигателя – типичният американски мънкащ шум е минало. Двигателят звучи превъзходно гърлесто на високи обороти. При 8250 оборота в минута това Сoupé звучи така, сякаш може да промени посоката на въртене на Земята. Затова дори смелата костенурка в долината предпочита да се скрие под един камък.
Когато слезеш и го погледнеш в агресивните очи, ти е абсолютно все едно дали в стаята ти в евтиния крайпътен мотел има петна от мръсотия. Ти си наясно, че отвън на паркинга се намира може би най-якият автомобил на настоящето и те чака за нови подвизи. С ключа на Mustang под възглавницата заспиваш толкова блажено, че не чуваш как в стаята над теб през нощта става убийство, а мексиканската двойка в съседство не спира да прави любов през цялата нощ.
Ти продължаваш да сънуваш бутала, амортисьори, променливо газоразпределение и секси външността на мускулестата каросерия. Фактът, че двигателят тежи с 6,5 килограма по-малко от този на Ferrari 458 Italia, изглежда невероятно, но наистина е така. А как само звучи! 5000, 6000, 7000, не, още не превключвам, 8000 – ГХЪЪЪЪЪ! Просто божествено. Не спирам да си играя с оборотите – звучи твърде хубаво, за да ти се иска да спреш. Най-мощният V8 атмосферен агрегат на света разполага със своите 533 к.с. едва при 7500 оборота в минута. Въртящият му момент е 582 Нм при 4750 оборота. Гигантските спирачки реагират така, че при необходимост очите ти направо ще изхвръкнат, а превъзходната 6-степенна трансмисия с къси ходове ти помага при движение по изпълнения със завои крайбрежен път. За да дрифтиш с GT350, ти е необходима доста сила.
Малко преди Сан Франциско по радиото пускат песента Riders on the Storm на Doors. Ауспухът на GT350 гърми и трещи. Певецът на групата Джим Морисън също е карал през 60-те години Shelby Mustang, така че песента подхожда перфектно на този автомобил.
Музиката още не е свършила и на хоризонта се появява мостът „Голдън Гейт“. Ръждиво-червеният символ на Америка. Символ на това, което е създала тази страна. Създала е и най-добрия Mustang на всички времена – GT350. Известният висящ мост над залива Сан Франциско в стил арт деко е крайната точка на моето пътешествие. Мога ли да пришпоря като за последно това диво пони? Yes, I caaan!
Ford Mustang Shelby GT350
• V8 мотор, отпр. надл., работен обем 5163 куб. cм
• Мощност 392 кВт (533 к.с.) при 7500 об./мин
• Макс. въртящ момент 582 Нм при 4750 об./мин
• Макс. скорост 275 км/ч
• 0–100 км/ч за 4 сек
• Задно задвижване, 6-степ. трансмисия
• Обем на резервоара 61 л
• Д/Ш/В 4798/1928/1377 мм
• Обем на багажника 323 л
• Собствено тегло 1705 кг
• Разход на гориво 14,7 л А 98 Н/100 км
• CO2 337 г/км
• Цена 47 795 долара
„ШЕЛБИ“: ДИВИТЕ МУСТАНГИ
Карол Шелби участва в състезания, преди да приключи с моторния спорт поради заболяване от ангина пекторис. Той дори участва на „Льо Ман“ с хапчета за сърце под езика. Тъй като първоначално Mustang има имиджа на автомобил за секретарки, Шелби се заема с дресурата на парадното пони на Ford и го превръща в състезателен кон. 1965 е рождената година на първия Shelby Mustang – GT350.
ИЗВОД
Най-добрият Mustang, който е произвеждан някога! Американците предлагат автомобил за шофиране с бомбастичен двигател, който не изнервя с прекалена твърдост дори и по време на 1400-километрово пътешествие. Не може ли да го пуснете и в Европа?

Хапваме понички, вместо да дрифтим: за да щади задните гуми с размер 305, екипът на AUTO BILD похапва сладко в Randy’s