Пътешествие във времето: на път с Mercedes 220 от 1955 г.

0101
2018

Всичко е различно: така човек би могъл да опише 50-те години във Федералната Република. От една страна хората вярват в напредъка, от друга ежедневието често е старомодно и закостеняло. Настъпва времето на икономическото чудо, подем има и при Mercedes. От 1951 до 1954 г. Mercedes произвежда първия 220 с 6-цилиндров двигател, лимузина в стила на късните 30-те години. Макар и от конвейера да слизат само 16 000 автомобила, нещата вървят изключително добре. През 1954 г. в много отношения нещата се променят.

През тази година германците придобиват ново самосъзнание ставайки световни шампиони по футбол, а сребърните стрели W-196 на Mercedes извоюват двойна победа във френския Реймс. В Mercedes 220 дебютира част от сребърната стрела – люлеещата се ос.

220 от 1954 г. със заводско име W 180 получава бързо името „Понтон“. Така се наричат представените половин година преди това модели от среден клас с 4-цилиндров агрегат 180 и 180 Diesel. Във външния вид впечатление прави отказът от класически калници, а като цяло оформлението е подчертано делово. Клиентите все още не се смущават от факта, че на външен вид 180 и 220 си приличат – притежанието на автомобил Mercedes продължава да бъде цел номер едно.

Какви са разликите? Най-важната е по-дългото със 17 сантиметра междуосие, с което дължината на Mercedes 220 пораства на 4,71 метра. Днес C-клас определя формата, а по онова време 220 неофициално се счита за S-клас, тъй като 300 (наречен „Adenauer“) играе в по-горната лига. Седемте сантиметра повече дължина се отразяват добре на господин директора, който се е разположил на задната седалка. Останалите десет сантиметра са за удължената предница на автомобила, която трябва да приюти 6-цилиндровия двигател. Прибавяме и издължените хромирани корпуси на мигачите и серийните фарове за мъгла като доказателство, че за автомобила са платени изкарани трудно 12 500 германски марки.

Нещо, което се усеща дори и до днес – в Mercedes 220 от 1955 г. се чувстваш като в благородно обзаведена всекидневна от онова време. Арматурното табло е от фина дървесина. Първият собственик на този 220 е избрал цяла предна седалка. Добре дошли на дивана на дядо! Или както е формулирано в проспекта на 220 от 1954 г.: „С елегантната си форма 220 представя изтънчения вкус, който отговаря на изискванията на претенциозните водачи. “

Първоначално трябва да свикнете с педалите и смяната на предавките от волана. Техният брой е четири, а 2,2-литровият агрегат не се затруднява в нито един момент с 85-те си конски сили. Все пак по онова време моделите са били с доста по-малка мощност – VW костенурка  например е с 24,5 к.с. Е, може и повече: 100 к.с. в 220 S от 1956 г., а благодарение на впръскването две години по-късно и със  115 к.с.

Връщаме се към 220, който специалистите разпознават по липсващата декоративна лайсна в предницата. 6-цилиндровият му двигател не е особено култивиран от днешна гледна точка. Този Mercedes 220 „Ponton“ не е бавен – максималната му скорост в книжката е 150 км/ч. Още при темпо 80 обаче се усеща като двойно повече.

Еластичността на мотора прави впечатление на специализираната преса още през 1954 г. Тя е впечатлена от съвсем лекото странично накланяне. 64 години по-късно може би няма да сте точно на същото мнение.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин