Пътеводител в света на краштестовете

Лудият свят на планираните сблъсъци: за автомобилите, които се разпадат при краштестовете; защо производителите претупват бързо тестовете; оценки, които объркват; и защо въпреки все повечето виртуални тестове манекените не измират


29
мар.
2017

ОЩЕ ПРЕДИ шефът по разработките на Daimler Томас Вебер да се пенсионира в края на годината, той разпространи едно послание: своето желание глобалните краштестове да бъдат по-изравнени. „Ние искаме по-хармонизирани и стандартизирани правила по целия свят, защото това ще помогне да се ограничи сложността.“

И наистина, планираният сблъсък със стената е сложно нещо. По целия свят има 10 различни програми за оценка на автомобилите с напълно различни изисквания към производителите (виж таблицата). Затова може да се случи така, че един и същ модел да има най-висока оценка в Европа, но да се провали в САЩ. Това се случи с предпоследния С-клас и актуалната Серия 3 на BMW, които не издържаха челния удар на IIHS (виж карето).

И тъй като най-вече в развиващите се страни са валидни значително по-различни стандарти, производителите адаптират своите модели към съответните крашнорми. За да пестят пари, те вграждат само пасивната сигурност, която е необходима. Това е метод, който е подложен на критики от експертите. „Смятам, че това е неизбежно“, казва Зигфрид Брокман, изследовател на инцидентите при застрахователите. „Техниката за пасивна сигурност се отразява на дизайна, теглото и цената на автомобилите. Ако производителите направят повече от необходимото, това ще се отрази неблагоприятно на тяхната конкурентоспособност.“

ГЕРМАНСКИЯТ ПРОВАЛ НА КРАШТЕСТОВЕТЕ В САЩ

Всъщност германските автомобилни производители редовно блестят с най-добри оценки при краштестовете по целия свят. И когато през 2012 година цели 3 престижни модела се провалиха при тестовете на IIHS, това предизвика големи вълнения. „Тежко поражение“ – това бе оценката на AUTO BILD за германските производители, след като при челен удар с малко припокриване („small overlap“) Mercedes C-клас и Audi A4 получиха най-ниската оценка „poor“, а BMW Серия 3 заслужи „marginal“ (гранично, на ръба). При този тест движещият се с 64 км/ч автомобил се блъска в неподвижното препятствие със само една четвърт от предната си част. Какво прави впечатление: При различаващия се съвсем малко сценарий при Euro-NCAP (40 процента припокриване, 64 км/ч, деформиращо се препятствие) „германците“ се представиха много убедително.

Още по темата

Card image cap

В последния брой:

Архив >