2017
ПОМНИТЕ ЛИ ПЪРВАТА Škoda Octavia? Преди точно 20 години това бе първият модел, създаден по успешна рецепта, запазена и до днес: вземате техника от Волфсбург (навремето от Golf 4), добавяте повече място, опаковате я с прилична каросерия и слагате на всичко това една атрактивна цена. Така получавате автомобил, който е по-изгоден от VW и по-висококачествен например от конкуренцията от Франция. Нещо, което не бяха преценили добре от концерна VW: креативността на Škoda. С течение на времето чехите все повече излизаха от базата в Долна Саксония, като в дуела Superb срещу Passat VW усети на гърба си мощната им сила. Новият Kodiaq пренася тази битка в концерна на следващото ниво. Тъй като SUV-ът на чехите е не само с 20 сантиметра по-дълъг от Tiguan, а е и доста по-изгоден. Има ли в такъв случай някакви аргументи за оригинала от Волфсбург? В края на краищата чехите наваксаха (и напреднаха) доста и по отношение на имиджа, като дори бяха пощадени покрай скандала с манипулираните отработени газове. Външността на Kodiaq ни демонстрира защо клиентите харесват толкова много Škoda.
Дългият 4,70 метра SUV изглежда широкоплещест и дори малко по-малък, отколкото е в действителност. Много по-важно: шеф-дизайнерът Йозеф Кабан е придал на Kodiaq онази доза авангард, която липсва на Tiguan. Škoda е точно такава, каквато трябва да бъде, без излишен ръб или чупка, прави впечатление на осъзнаваща статуса си. Формата на Kodiaq дава решително предимство за всекидневието: той предлага много повече място в сравнение с Tiguan. В кокпита предлаганото място и позицията на седене си приличат заради общата база – иначе нямаме никакви забележки. На втория ред също почти няма различия. Пътниците и на двата SUV са удобно настанени и без проблем могат да пътуват на дълги разстояния.
Докато обаче в Tiguan отзад остава само място за багаж, Škoda предлага трети ред седалки. Разбира се, те се доплащат и са само отчасти пригодени за възрастни – децата обаче могат да седят доста удобно. При положение че клиентът на Škoda се откаже от третия ред седалки, Kodiaq ще му предложи значително повече място за багажа. Докато при напълно сгънати седалки Tiguan побира 1655 литра, то Kodiaq преминава границата от 2 кубика.
Но това не е нищо ново: в Škoda обикновено има повече място. Това, което наистина ни изненадва, е фактът, че качеството и използваните материали са на високо ниво. Tiguan показва рутина до последния детайл – материалите в долната част на арматурното табло обаче не съответстват на ценовото ниво на модела – пластмасата е твърда. При Škoda е съвсем различно. Самата атмосфера изглежда една идея по-благородна – благодарение и на 9,2-инчовия монитор, който наподобява Apple iPad. И действително чехите използват по-фини материали, всичко се усеща по-висококачествено в сравнение с Volkswagen. Фактът, че Tiguan предлага дигитални уреди и Head-up дисплей, е въпрос на време – от догодина Škoda също ще ги има в списъка си с екстри.
При темата за свързаността и двата конкурента са на едно и също (високо) ниво – нещо като компютри на колела с бърза интернет връзка. Предлага се достъп до App-Store, най-важната информация за автомобила може да се показва на смартфона. По отношение на асистиращите системи за водача двамата братя от концерна VW също са сред първенците в своя клас. Асистентът за придвижване в задръстване поема управлението, натискането на педала на газта и на спирачката до скорост 60 км/ч, а системата Trailer-Assist помага при паркиране с ремарке.
Дотук добре. Вълнуващо става, когато водачът поеме сам в ръцете си управлението на автомобилите. Дали Škoda ще поддържа дистанция от уважение? Категоричният отговор е: не! Макар че Tiguan и Kodiaq изповядват различни философии.
Започваме с новия модел. При стартирането разбираме, че дизеловият мотор на тестовия ни автомобил е можело да бъде и по-добре шумоизолиран. Двигателят работи сравнително шумно и не подхожда на финия интериор. При натискане на педала на газта както при всички дизелови турбоагрегати на концерна от VW, комбинирани с автоматична трансмисия с два съединителя, първоначално не се случва нищо. След кратно замисляне обаче разполагащият със 190 к.с. мотор предлага забележителни динамични характеристики и достатъчно тяга във всяка ситуация благодарение на максималния си въртящ момент от 400 Нм.
Макар че не е задължително придвижването да е винаги бързо. С доплащащите се адаптивни амортисьори окачването на „чеха“ е с подчертано комфортна настройка. А някои пасажери на задната седалка твърдят, че Kodiaq вози даже прекалено меко. Но това не е болка за умиране – Škoda все пак е сред притежаващите най-добро окачване модели в този клас. Както, разбира се, и не толкова меко настроеният Tiguan. От VW са намерили перфектния компромис – Tiguan поглъща умело всякакви неравности на пътя, но вози по-стегнато от Kodiaq. И когато се налага малко по-спортно шофиране по междуградски пътища, тогава Tiguan се представя по-добре от Škoda. Въпреки че при SUV с дължина от 4,49 метра и висока позиция на седене спортът е относително нещо. И двата модела обаче се управляват доста добре.
Стигаме и до цените. Тази седмица Škoda обяви цените на новия си SUV за Германия. Дългият Kodiaq ще бъде по-евтин от късия Tiguan, макар че „чехът“ все пак ще доближи границата от 50 000 лв. с 1,4-литров бензинов мотор със 125 к.с. Но пък Tiguan стартира с 2000 лв. повече (за Германия). Тази ценова разлика се запазва и при тестовите версии на моделите: с дизелов мотор със 190 к.с., двойно задвижване и автоматична трансмисия DSG Kodiaq струва около 74 000 лв., докато Tiguan е с цена от 76 000 лв. Škoda на цената на Mercedes? Кой е очаквал това преди 20 години…