2024
През пролетта на 1989 г. България за първи път е включена в маршрута на международно ретро-рали. На 12 май 1989 г. за първи път през нашата територия преминава транс-европейското рали за стари автомобили по маршрут Брюксел – Истанбул, организирано от английския ентусиаст Керисън Пел Стивънс. Съорганизатори от българска страна са Туристическа агенция „Шипка“, БФАС и КАТ-СГУ. В ретро-маратона, който няма състезателен характер, участват редица интересни и екзотични за нашите ширини марки, като Sunbeam от 1926 г., Buick от 1928 г., Pontiac от 1930 г., Lagonda от 1931 г., MG от 1937 г. и други.

„Удоволствието не е много евтино“, пише в. „Авто мото“. „Колата на Хиликър Регнер от Холандия, например, Понтиак 6 от 1930 г., не е била от най-скъпите, а в момента струва около 20 хил. щатски долара. Господин Хитчънс от Белгия е притежател на пет стари автомобила, които са в движение и са регистрирани. Той сподели, че в неговата страна все повече хора се занимават с това хоби – да реставрират стари автомобили. Ако всяка година се организира в границите на страната ни поне едно подобно рали, а не само инцидентни паради, биха се намерили желаещи. Пък и атракцията би събрала много зрители в градовете, през които ще премине маршрутът.“

След пристигането си в София, участниците пренощуват в хотел „Ню Отани“ (днешния „Маринела“), а техните екзотични автомобили, подредени на открития паркинг могат да бъдат разгледани от хиляди любители на автомобилното минало. Само месец по-късно в София се провежда ретро-парад, който на практика се превръща в предвестник на организираното ретро-движение у нас, придобило своя завършен и легитимен вид още в края на същата година с учредяването на Българския автомобилен клуб „Ретро“.
