2024
Вижте как се отразява автомобилният спорт на НРБ в пресата на Чехословакия преди 45 години,, на снимката горе – Ули Мелкус и неговият ефектно изглеждащ болид Melkus MT77
Пети, последен и решаващ кръг, втори старт на българска писта, първо българско участие във Формула „Естер“, силни емоции, неочаквани обрати, възторжена публика – това са само малка част от акцентите в надпреварата за купата „Мир и дружба“, проведена на писта „Албена“ преди малко повече от 45 години, през есента на 1978 г. Тя, разбира се, е отразена от в. „Авто мото свят“, но силното представяне на източноевропейските отбори намира широк отзвук и в специализираната преса на Източния блок в многобройни статии, изпълнени с вълнение и спортни страсти.
Една от може би най-подробните и най-добре илюстрирани публикации за събитието излиза на страниците на чехословашкото списание Stopauto moto revue. Тук предлагаме някои от най-интересните фрагменти от този репортаж с автор Боб Бйелохоубек и фотограф Л. Биелик, благодарение на които отново можем да съпреживеем атмосферата на едно изключително, макар и отдавна потънало в историята събитие:
„Пристигнахме с амбицията да затвърдим репутацията си от другите две състезания в Мост и Торун. Участието в Югославия показа, че нашите пилоти и техните автомобили наистина са във форма и вече имаме две титли…
…В състезанията с монопост имахме теоретичната възможност Феро Валович да стане шампион на социалистическите страни. Условието за това обаче беше да спечели състезанието в Албена, а Ули Мелкус от ГДР да се класира не по-високо от четвърта позиция. В отборното състезание нямахме големи надежди за успех с настоящата система за оценяване. Само пълното оттегляне на нашите опоненти можеше да ни помогне.
На събитието направи своя дебют и първата българска кола от Формула „Естер“, която има известни сходства с нашия Metalex, както и с някои от автомобилите на ГДР, но може да се каже, че изработката й е свършена. За наше съжаление, това бе дебют не само за колата, но и за нейния пилот Бончо Дунев, който по-късно показа на Карел Жилек на какво е способен.
Трасето в Албена с дължина 3300 метра е същото както и миналата година. Възможно е да има някои неравности преди полагането на новата настилка, която организаторите обещаха да завършат за следващия сезон през 1979 година….
…На тренировката с монопостовете доминираха нашите пилоти. Най-бърз бе Лим (1 мин 45,6 сек.) пред Черва (1 мин 46,3 сек.) и Жилек (1 мин 46,6 сек). Напа от СССР остана четвърти (1 минута 46,8 сек.). Шестото място за Валович и седмото за Москал също не беше зле. Пилотите ни бяха малко притеснени за класирането си в първата тройка на състезанието в неделя. Все пак да не забравяме Ули Мелкус, въпреки че остана девети (1 мин 48,2 сек.) и другият от двамата претенденти за титлата Хайнер Линдер, който беше дошъл тук не на море, а с амбиции за победа.
Въпреки че е 1-ви октомври, слънчевата неделя сутрин изкуши мнозина да вземат банските си и да поплуват. Всички представители на федерациите обаче се явиха навреме за церемонията по откриването, която беше прелюдия към голямото събитие. Най-напред видяхме две състезания от шампионата за туристически автомобили на НРБ…
…Във Формула „Естер“ стартираха двадесет и един автомобила, с което започна кулминацията на сезона. Картите са на масата, но името на новия шампион на социалистическите страни все още е под въпрос. За нивото на нашият отбор, който включва Лим, Жилек и Валович, достатъчно красноречиво говорят постигнатите резултати. Тук обаче Валович изобщо не можа да стартира. Съединителят му отказа да превключи. След първата обиколка Жилек и Лим се движеха начело, следвани в непосредствена близост от Напа. На третата обиколка местата бяха разменени и изглеждаше, че крайният резултат вече е решен. На деветата обиколка българската надежда Бончо Дунев изпревари Жилек, който скоро след това излезе временно от трасето заради спукана гума. В седемнадесетия рунд не можехме да повярваме, че губим и Лим! Оказа се, че той има проблем с подаването на гориво към карбуратора и така двамата ни най-добри състезатели изостанаха с цяла обиколка.
В последните обиколки до финала начело продължи Напа, необезпокояван от никого, което му осигури първото място в надпреварата за купата. Нашите пилоти Москал и Черва се класираха съответно на второ и трето място, с което донякъде защитиха репутацията ни. Жилек остана на осма, а Лим на девета позиция. Носителят на купата Мелкус завърши шести.“