2024
Хиляда автомобила дневно, 2,2 милиона екземпляра от 2010 г. – Dacia Duster е успешен модел от самото начало. Тя е също и символ на изгодния SUV – как се представя третото му поколение? Тествахме го
Duster се движи уверено, накланя се порядъчно, поглъща със спокойствие повечето неравности на пътя. Освен това има и нови асистиращи системи: асистент за запазване на пътната лента, система за разпознаване на пътни знаци, асистент за аварийно спиране и система за разпознаване на умора у водача. От Европейския съюз го изискват, Dacia го изпълнява. Практично: с бутон на волана можете да изключите всички акустични предупредителни сигнали на системите.
По отношение на задвижването Dacia се представя добре – с изключение на базовия мотор. Той все още е 1-литровият 3-цилиндров, който се предлага на пропан-бутан (100 к.с.) и на бензин (91 к.с.). При първия вариант двата 50-литрови резервоара позволяват изминаването на до 1394 километра по WLTP.
Duster TCe 130: пъргав и по желаниe с 4х4
Тествахме варианта TCe 130, който сега може да разчита на подпомагане като мек хибрид. От Dacia не казват, колко конски сили добавя 48-волтовия стартер-генератор. Но все пак електрическото задвижване подпомага на 1,2-литрови 3-цилиндров агрегат, като максималният въртящ момент е 230 Нм.
6-степенната скоростна кутия има дълги, но отчетливо дефинирани ходове и първа предавка с късо предавателно отношение. Все пак разполагаме с импровизирани понижаващи предавки за офроуд, тъй като тази версия се предлага и с 4×4 задвижване. 31 ъгъл на заход отпред, 36 градуса отзад и 24 градуса ъгъл на рампата позволяват уверено напредване извън асфалтираните пътища.
Хибридният Duster не е Plug-in, но със странна трансмисия
Втората тествана версия е хибридната. Задвижването ни е познато от Clio и Jogger, два електромотора работят с 1,6-литров атмосферен бензинов двигател (95 к.с.), като задвижват предните колела. В града действително ще се движите безшумно и почти изцяло на ток Извън населените места трансмисията Multimode – изобретение на Renault – проявява на моменти нервност, превключвайки нагоре-надолу между грубо степенуваните четири предавки на двигателя с вътрешно горене. Скоростта на превключване също наподобява на старомодните 4-степенни автоматични предавателни кутии.
Когато водачът действа спокойно, хибридното задвижване също проявява спокоствие. Тогава действително са възможни разходи от под 6 л/100 км (WLTP: 5,0 литра). Други две слабости обаче остават: ограничената на 160 км/ч максимална скорост, както и прикаченият товар от само 750 килограма. Ако искате да теглите ремарке, трябва да изберете варианта с ръчна скоростна кутия (1500 кг).
Вече не се предлага дизелов двигател. Причината: ако трябва да бъдат спазени валидните от септември стойности на азотните оксиди (Euro 6e), ще излезе много скъпо. Засега не се предлагат и автоматични скорости за нормалния бензинов двигател.
ИЗВОД
Йонас Улиг
По отношение на седалките, мястото и комфорта номер 3 е надградило, а бензиновия вариант с мек хибрид е пъргав и не струва много. Хибридът обаче си има своите слабости. Ако се движите предимно в града и не ви трябва двойно задвижване, може да се възползвате от ниския разход, освен това ще разполагате и с автоматична трансмисия.