2015

Един цилиндър по-малко и един турбокомпресор биха се отразили много добре на новия Jazz
Трябва да е малка, но да събира много. Явно това е била задачата, поставена пред конструкторите на Honda Jazz още през 2002 година. За да осигурят максималното възможно място отзад, инженерите на Honda просто разположиха резервоара под предните седалки. Така бе постигнат един от най-гъвкавите и просторни интериори в класа на малките автомобили. Сега пред нас е третото поколение на модела – със същата концепция, но увеличена с 9,5 сантиметра дължина. При сгънати облегалки на задните седалки вече има място за до 1314 литра товари – достатъчно за един контрабас. Познатата от стария модел хитрина: задните седалки просто се сгъват нагоре. И тъй като там няма резервоар, можете да натоварите изправен дори голям фикус в саксия.
И няма нужда да се притеснявате, че той ще падне при ускорение. 102 к.с. в малък автомобил с тегло 1104 кг – това звучи темпераментно. Но на четирицилиндровия двигател под предния капак му липсва турбокомпресор, който да осигури необходимата тяга. Защо е трябвало Honda да разработва чисто нов атмосферен четирицилиндров двигател, който разгръща максималния си въртящ момент от 123 Нм едва при 5000 оборота? За сравнение: 1-литровият трицилиндров мотор на Ford с мощност 100 к.с. разгръща 170 Нм, и то още при 1400 об./мин. Поради това водачът на Jazz трябва да поддържа оборотите над 3000, за да може да ускорява с осезаема тяга.
Новоразработената 6-степенна скоростна кутия облекчава това само донякъде: наистина ходовете на лоста са приятно къси, но превключването не е прецизно. Затова на финала задвижването ни допадна само с приемливия си тестов разход на гориво (5,9 литра), както и c работещата спонтанно и ненатрапчиво система „Старт/Стоп“. Jazz преминава ненатрапчиво и през дупки, неравности и вълни по настилката: за разлика от возещия твърдо предшественик новият Jazz вече е адаптиран към предпочитанията на клиентите в Европа и окачването е по-комфортно. Но моделът не успява да получи по-висока оценка в категорията комфорт заради предните седалки: те наистина предлагат големи възможности за регулировки, но високите пътници не могат да се разположат удобно. Дори и когато са изместени максимално назад, при ръст над 1,85 метра винаги седите със сгънати крака върху прекалено ниските седалки – а това не е комфортно.
За сметка на това новият Jazz е сигурен. Системата за аварийно спиране при градски условия, която е активна до 32 км/ч, е серийна. ESP се
намесва рано и прецизно, Jazz уверено заобикаля внезапно появилите се препятствия. Но практичният „японец“ можеше да бъде оборудван с по-устойчиви на натоварване спирачки: 38,2 метра спирачен път от 100 км/ч при топли спирачки са много за напълно нов малък автомобил.