Евтино комби с пет врати, огромен багажен обем и собствено тегло от едва 910 кг? През 1973 г. Volkswagen доказва, че това е нещо напълно възможно. Според тогавашните критерии дори и икономичният 1,3-литровият двигател с мощност 55/60 к.с. върши чудесна работа.

Въпреки традиционното позициониране на Фолксваген в доходоносния сектор на общодостъпните автомобили, доброто представяне в комби сегмента убягва на фирмата в продължение на години. И това се дължи на една много проста причина – разположеният отзад двигател заема част от мястото за багажа. Пълноценното навлизане в света на комбитата става едва в началото на 70-те години, но по забележителен начин. Когато Volkswagen представя Passat пред автомобилната преса през май 1973 г., никой не е особено изненадан. Още с пазарния дебют на Audi 80, десет месеца по-рано, вече витаят слухове за предстоящата премиера на изцяло новите модели на VW с преден двигател и предно предаване, които са базирани на същата платформа, обозначена като B1.

Стилистичните разлики между Audi 80 и VW Passat също са незначителни, а размерите им са почти идентични – 4,2 метра дължина, 1,6 метра ширина и 1,36 метра височина. В края на 1972 г. Audi 80 става „Автомобил на годината“, но тъй като Passat се смята за негов клонинг, не е допуснат за участие в следващия конкурс, каквито са били първоначалните планове на ръководството във Волфсбург.
Комбито на Passat, наречено Variant, разбира се, също дължи много на Audi 80, но не всичко, и точно по тази причина се налага като дългогодишен фаворит в своя пазарен сегмент. Това всъщност е един от най-популярните за времето си семейни автомобили, а най-важното е, че няма вътрешен конкурент в гамата на Audi. За пазарите на Европа Passat има три основни разновидности, които външно се различават по два правоъгълни или два кръгли фара с диаметър 180 мм, както и с четири кръгли (140 мм) в зависимост от спецификацията.
Първоначално са използвани два основни четирицилиндрови бензинови двигателя OHC 1,3 L (55 к.с.) и 1,5 L (75 и 85 к.с.), разработени от Audi. Те са оборудвани с четиристепенна ръчна трансмисия, но се предлагат и в комплект с тристепенен автоматик. Предното окачване е MacPherson, а задното е зависимо със спирални пружини.

Първият Passat Variant е атрактивен и в същото време практичен и функционален автомобил – съвкупност от качества, които много точно олицетворяват златната среда на западноевропейския пазар от 70-те години. Днес подобни примери са само романтичен спомен за времето преди петролните кризи и компютърната хегемония.
