Първият SUV на Alfa Romeo е произведен преди 70 години

2009
2022

Преди малко повече от пет години дебютира Alfa Romeo Stelvio, представена като първия SUV на компанията от Милано. Автомобилът и понастоящем продължава да се радва на висок пазарен рейтинг, но малцина са тези, които си спомнят, че в неговите гени е заложена една много по-стара традиция. Тя води началото си още от 50-те години на миналия век, когато развитието на Alfa Romeo се проявява в много по-алтернативни направления, отколкото днес. Въпреки че по онова време фирмата реализира блестящи успехи във Формула 1, тя трудно продава бутиковите си спортни купета и в стремежа си за оцеляване в условията на следвоенната рецесия предлага нетипични за своя имидж превозни средства, като камиони и микробуси, а за известен период от време дори произвежда компактния и непретенциозен Dauphine по лиценз на Renault. Това е периодът в който Alfa Romeo решава да привлече вниманието и на военните експерти, в очакване на крупни поръчки в отбранителната сфера.

Предложеният универсален военен автомобил с обозначение AR-51, който дебютира през 1952 г. получава прякора Matta (тоест „луд“) – очевидна препратка към впечатляващия му офроуд потенциал. Той се задвижва от стандартен четирицилиндров двигател с работен обем 1900 куб. см и двукамерен карбуратор, използван в седана 1900. Максималната мощност, която развива е 65 к. с., като интересното в случая е, че е със сух картер. Това на практика е усъвършенствана разновидност на стандартен двигател за лек пътнически автомобил и за времето си със сигурност няма аналог в останалите военни превозни средства от този тип. Двигателят е свързан с четиристепенна ръчна трансмисия. AR 51 се отличава и с независимо предно окачване, което също е необичайно решение за офроудър, като се предлага и в цивилно изпълнение, обозначено като AR 52. Буквеното съкращение AR означава Autovettura da Ricognizione или „Разузнавателен автомобил“

“Matta” е част от фирмената гама съвсем кратко – от 1952 до 1954 г., като за този период са произведени 2007 военни изпълнения за италианската армия и 154 цивилни. Една от основните причини за кратката кариера на модела е че през 1954 г. италианската армия започва масово да се преоборудва с аналогичния като технически характеристики модел Campagnola, произвеждан от Fiat, който е по-опростен като конструкция, по-евтин и по-лесен за поддръжка.

Днес един добре съхранен исторически екземпляр на този екзотичен фирмен модел струва приблизително колкото нов на Stelvio.

Още по темата


ƒ