Първият Opel Kadett – автомобилът, който грабва сърцето и съзнанието


29
юли
2021

Бързоходният четириместен модел постига максимална скорост от почти 100 км/ч и също толкова бързо открива начин да завладява сърцата на хората. Той става любимец и на пресата: „Както първите тестове потвърждават, Kadett със сигурност не е обикновен автомобил в своя ценови сегмент,” пише германският вестник “Braunschweiger Tageszeitung”, на 5 декември 1936 година. Ходовата част с независимо предно окачване по схема Dubonnet и твърдият заден мост с листови ресори са заимствани от Opel Olympia, а двигателят от сив чугун, с цилиндровата глава с L-образен всмукателен контур е „получен“ от Opel P 4. Той има мощност от 23 к.с. и работен обем от 1 073 см3. Предимствата на конструкцията базирана на модулен принцип на сглобяване също играе ключова роля за постигането на по-ниска цена на автомобила. Също като големия си брат Olympia, когото наподобява с външния си вид, Kadett е един модерен автомобил. Отличителни черти са хармоничните пропорции на хечбек формата и интегрираните предни светлини. През 1938 година, като част от обновлението на модела той получава нова радиаторна решетка в късен арт деко стил. В наши дни експертите определят този вариант като междинно поколение.  

От Kadett до Admiral

“Пъргав, многостранен и дисциплиниран в отношението си към командите на водача, като истински кадет,” пише кьолнският вестник “Kölnische Zeitung”, през 1936 година за новия автомобил на Opel. Името му, “Kadett” е ново, също като сегмента и в продължение на пет десетилетия, до дебюта на първата Astra през 1991 година, моделната линия на компактния клас на Opel ще носи това наименование. Компанията представя още две моделни линии, с имена произхождащи от германската армия, Admiral и Kapitän, през 1937 и 1938 година.

Самоносеща каросерия и модерен производствен процес  

След Olympia, станал първият германски сериен автомобил със самоносеща изцяло стоманена каросерия, Kadett също използва новата технология. Тази компановка предлага множество предимства в сравнение с монтираните върху носеща рама дървени каросерии. Динамиката на пътя и разходът на гориво се подобряват благодарение на по-ниското тегло на автомобила, а нивото на безопасност е по-високо заради здравата пътническа клетка и ниския център на тежестта. Самоносещата конструкция от своя страна отваря възможности за използване на нови производствени методи, които се използват и в наши дни: каросерията и двигателят (комбинацията двигател, трансмисия, ходова част) се съединяват в така наречения процес на „женитба“ на поточната линия с помощта на хидравлични елеватори. Kadett се произвежда от Opel, в Рюселсхайм, където през 1936 година, компанията използва най-модерната и голяма преса за каросерийни детайли в Европа.

Свеж дизайн и иновативни технологии

Вместо старите отделни лампови елементи, новите предни светлини вече са интегрирани в каросерията и осигуряват на Kadett свежо излъчване. Това не е изненадващо на фона на факта че Opel е първият производител направил модерния автомобилен дизайн популярен в Европа. В началото на 30-те години, малко след интегрирането на компанията в General Motors Group, по инициатива на главния дизайнер на GM Харли Ърл, в Рюселсхайм е създаден специален отдел по дизайн.

Kadett от 1936 година е базиран на революционна изцяло стоманена самоносеща каросерия

Много автомобил за своята цена: още през 1936 година, първият Kadett предлага типичното за компактния модел съотношение между цена и качества и по този начин дава началото на демократизацията на лукса. Впоследствие това става характерно за марката Opel. Технологии като хидравлични спирачки на четирите колела, индикатори за посоките (мигачи), вентилация без създаване на течение, с помощта на триъгълни предни стъкла на панти и защитен от прахоляк достъп до багажника са доста необичайни решения за тази автомобилна категория по това време. В Kadett, всичко това е част от стандартното оборудване. Kadett е първият модел на Opel оборудван със самостоятелно разработения от инженерите на компанията карбуратор с падащ поток, включващ така наречената „тръба на Вентури“. В тази конструкция, носеща името на италианския физик Джовани Батиста Вентури (1746–1822 г.), горивото се смесва с преминаващия въздух, преди дроселовата клапа. „Тръбата на Вентури“ в случая представлява тънкостенна тръбна конструкция със свиващ се профил. С преминаването на въздуха през нея, последният се ускорява, преминава по-бързо и намалява налягането си в сравнение с това при останалата част на секцията. В резултат от създадения вакуум (по подобия на този над самолетно крило) в тази част се засмуква гориво от тънка тръбичка, което се смесва с въздуха.

Още по темата

Card image cap

В нашия годишник:

Архив >

Бюлетин