Първият Ford Focus RS: безкомпромисен спортист и бъдеща класика


24
сеп.
2021

Да погледнем назад към 2002 г.: Focus е един от най-динамичните компактни автомобили, а Ford получи много похвали за прекрасната настройка на пружините и амортисьорите. Ето защо феновете с нетърпение очакваха най-спортната версия на модела – но при дебюта й бяха  силно разочаровани, защото RS разчиташе само на предно задвижване. А предшественикът му Escort RS Cosworth се гордееше с 4х4. Значи Focus RS се провали от самото начало? Не, определено не.

Тъй като Ford положи сериозни усилия при разработката на техниката, за да отстрани в максимална степен недозавиването и влиянията на задвижващата сила в кормилното  управление на Focus RS. Освен това моделът използва шпердиференциал Quaife, който трябва да предотврати „прахосването“ на мощност към едно от предните колела. Окачването е с твърда настройка. RS остава неутрален в завоите, като започва да недозавива в много късна фаза, отчасти благодарение на ниското си тегло от едва 1280 килограма. При 215 конски сили се падат под шест килограма на конска сила. ESP и ASR? И двете системи липсват!

При поглед към задницата спортният Focus изобщо не издава способностите си. Само логото RS вдясно разкрива какво се крие под ламарините.

Двигателят на Ford при RS е от старата „турбошкола”

Двулитровият четирицилиндров aгрегат на модела от Кьолн е типичен пример за турбодвигател от миналото. Почти нищо не се случва под 3000 оборота в минута, едва на по-високи обороти ще се радвате на по-стабилна тяга. Мощността бива предавана посредством ръчна петстепенна скоростна кутия. През 2002 г. Ford вече предлагаше шестстепенни трансмисии – но вероятно нито една не е могла да се справи с въртящия момент от 310 нютонметра на RS. Така или иначе, 6,7 секунди за ускорението от 0 до 100 км/ч и 232 км/ч максимална скорост са респектиращи стойности и днес. От ауспуха се чува прекрасен агресивен, типичен за турбоагрегат звук. Спирачната система Brembo се грижи за оптимално и стабилно отрицателно ускорение.

Спортни седалки от Sparco и много на брой сини акценти в интериора на Focus RS.

Интериорът е типичен за RS: много сини акценти, спортни седалки от Sparco, алуминиеви педали и зелен бутон за стартиране между седалките са най-съществените акценти на „горещия” Focus Mk1. RS има добра видимост, както при стандартния модел, благодарение на големите остъклени повърхности.

Първият RS беше произведен само в 4501 бройки

Ford Focus RS е aвтомобил с ярко изразен характер. Безкомпромисен компактен спортист, в който ще се влюбите или ще отхвърлите – без 4х4-задвижване. Комфортът и дизайнът са подчинени на идеята за максимално удоволствие от шофирането. Днес обаче е трудно да се докоснете до това удоволствие. Защото първият Focus RS е изключително рядка модификация, произведена само в 4501 бройки. Предлаган е само в цвят Imperial Blue.

Колко струват употребяваните Focus RS днес?

Днес е трудно да се намерят оригинални Focus RS – и обикновено малкото предложения са на високи цени. Те започват от около 40 000 лева за екземпляри с голям пробег. А който търси добре поддържана кола на по-малко от 100 000 километра, трябва да подготви поне 10 000 лева отгоре. Оборудването е достатъчно богато – и идентично при всички RS.

РАЗГЛЕДАЙТЕ ОБЯВИ ЗА FORD FOCUS НА СТАРО

Още по темата