Първият Chiron се появява преди 25 години

3009
2024

Третото прераждане на легендарната марка Bugatti става възможно преди малко повече от четвърт век, благодарение на Volkswagen. Германският концерн става неин собственик през 1998 година и скоро след това възлага на Italdesign проектирането на първия концептуален автомобил, наречен EB118. През 1999 г. са представени и още два опитни образeцa – EB 218 и 18/3 Chiron, който е последният проект от концептуалното трио, както и първият, чието название е възприето в серийната гама на Bugatti.

Неговото име е избрано в чест на легендарния фирмен пилот на Bugatti Луи Широн, докато префиксът „18/3“ означава 18 цилиндъра, разпределени в три групи по шест.

Премиерата на Chiron е на автомобилното изложение във Франкфурт през септември 1999 г. Екстериорът е дело на Фабрицио Джуджаро от Italdesign и Хартмут Варкус от дизайнерския център на Volkswagen във Волфсбург. Сред ключовите компоненти при оформлението на външния вид са управлението на въздушния поток и аеродинамиката.

Под традиционната радиаторна решетка, наподобяваща подкова, се намира голям отвор, който осигурява достатъчно въздух към радиаторите на 6,3-литровия двигател, като основната част от него се извлича през вентилационни отвори, разположени пред отворите на предните колела. Подобна система се използва и отстрани на автомобила за охлаждане на задните спирачки, като в задната броня също е интегриран дифузьор.

Прибиращият се заден спойлер може да се вдига при високи скорости, както е и при Bugatti EB 110. Ефектните 20-цолови джанти с осем лъча наподобяват алуминиевите джанти, въведени за първи път при предвоенния състезателен Type 35B, управляван от Широн, а каросерията е направена от въглеродни влакна. Осветлението в двата края на колата е много авангардно за времето си, включително тройните ксенонови фарове и удължените задни мигачи, които изпълняват и функцията на задни светлини. Правят впечатление и двете двойни изпускателни тръби, които се виждат през големия въздушен аспиратор отзад, използван и като спойлер.

Купето е тапицирано с кожа Blu Pacifico и Sabbia с алуминиеви акценти. От страната на пътника е поставен и подвижен часовник. Някои от основните стилистични елементи като класическата подковообразна решетка, вградените предни светлини, специфичният преден капак и откритата всмукателна камера впоследствие са интегрирани в серийния Veyron EB 16.4.

За да конструира напълно функционален прототип, Bugatti използва шасито и основната система за задвижване на четирите колела от Lamborghini Diablo VT. Масивният двигател W18, проектиран от Volkswagen, за първи път е използван при концептуалните автомобили EB 118 от 1998 г. и EB 218 от 1999 г. Както при тях, така и при Chiron, изходната мощност възлиза на 563 к.с. Двигателят е съставен от три групи от по шест цилиндъра с отместване от 60 градуса между всяка група. За разлика от него, двигателят W16, инсталиран във Veyron EB 16.4 от 2005 г., се състои от четири групи по четири цилиндъра.

Въпреки добрите намерения на фирмения маркетинг обаче, името на легендарния автомобилен състезател от Монако Луи Широн е официално възприето в гамата на Bugatti с цели 16 години закъснение. Първият сериен модел, наречен Chiron, е показан премиерно на автомобилния салон в Женева на 1 март 2016 година. Той е изцяло проектиран и разработен в Германия от Bugatti Engineering GmbH, а производството му е поверено на френската компания Bugatti Automobiles S.A.S. в Молсхайм, където продължава до май 2024 година.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин