2024
След края на Втората световна война производството на самолети в Япония е преустановено и всички авиационни предприятия започват да се използват за други цели. Сред тях е и компанията Tachikawa Aircraft, която преоборудва своя филиал в Токио за производството на електромобили. Така през 1947 година е създадена фирмата Tama, която през същата година представя своя първи лек автомобил.
В този период Япония страда от остър недостиг на петрол, стоки от първа необходимост и храна, но пък електроенергията е в излишък, тъй като в страната няма почти никакви големи потребители. При тези условия с подкрепата на правителството започва производството на голям брой електромобили от страна на различни новосъздадени фирми.
Играй за електрически скутер или ваучер за гориво на стойност 100 лева.
Свали приложението EKO Smile!
Първата Tama има сравнително скромен пробег от 96 км с едно зареждане и достига максимална скорост от едва 35 км/ч. Дебютният модел е обозначен като E4S-47 I, като E значи електрически, 4S е за 4-местен седан, 47 показва годината на производство, а I означава първи тип. Името на марката Тama идва от названието на селището, до което е изградена фабриката.
През септември 1948 г. Tama разширява своята гама и представя луксозния модел, Senior EMS-49-I, а предходният, чувствително модернизиран E4S-49-I, е преименуван на Junior. Новият Senior се отличава с атрактивен и модерен за времето си дизайн. Задвижва се от 80-волтов електромотор с мощност 6 к.с., захранван от батерия с 204 амперчаса, което е значително повече от 44-волтовата система в Junior. По-голямата батерия осигурява на Senior максимална скорост от 45 км/ч и пробег от 150 км с едно зареждане, а допълнителната мощност е необходима, тъй като теглото му вече е 1650 кг.
През март 1949 г. е представен модернизиран вариант, наречен EMS-49-II. Той е с по-голям пакет батерии от 250 ампер часа, което увеличава обхвата му до забележителните 200 км с едно зареждане, и повишава максималната скорост до 55 км/ч.
Допълнителният капацитет на батериите обаче добавя още 126 кг към общото му тегло, което достига 1776 кг. През февруари 1950 г. към гамата е обогатена и от версия с 4 врати, наречена EMS-49-III, чието тегло достига зашеметяващите 1930 кг.
Tama Senior се прави до началото на 1952 г., когато производството на електромобили в Япония е преустановено. Основната причина за това е свързана с войната в Корея, откъдето до този момент се получават най-големите доставки на олово – основният елемент, използван в производството на акумулаторни батерии. При тези условия цената на оловото в Япония се увеличава десетократно, в резултат на което електромобилите губят своята икономическа жизнеспособност. За щастие, по същото време цените на бензина са намалени значително, с което автомобилите с бензинови двигатели връщат своята атрактивност. През 1952 г. Tama се преименува на Prince и започва производството на луксозни седани от среден и висок клас с мощни бензинови двигатели. През 1966 г. компанията става собственост на Nissan, а нейните актуални модели възприемат същата търговска марка.
Tama Senior и Junior са последните напълно електрически превозни средства в историята на Nissan до появата на Nissan Leaf през 2010 г.