Първият царски Mercedes в България

1909
2023

В епохата на българската монархия автомобилът се утвърждава като един от емблематичните символи на властта. Тази тенденция особено силно се проявява в периода от 1905 г., когато са внесени първите автомобили в двореца, до абдикацията на цар Фердинанд I през 1918 г. Въпреки че въпросът около тези специални поръчки все още не е изследван достатъчно задълбочено, на базата на проучените до момента снимки и документи може да се оформи една относително ясна представа за марките, моделите, бройките и годините на доставка на някои от най-известните царски автомобили през първите две десетилетия на ХХ век.

Личният герб на цар Фердинанд е бил поставян на вратите на всички автомобили в дворцовия гараж

За щастие може да бъде посочена и точната дата, на която е направена покупката на първия царски Mercedes. От експертна информация, предоставена от историческия архив на Mercedes-Benz става ясно, че автомобилът на цар Фердинанд, който днес е част от експозицията на Регионален исторически музей – София, е най-старият Mercedes в царския гараж. Поръчката за неговата покупка под № 3227 е направена във фирмения завод в Канщат на 11 ноември 1904 г., след което шасито е изпратено на представителя на марката C. L. Charley в Париж за оборудване с каросерия. Все още не са открити подробности за периода на пълно окомплектоване на автомобила, но може да се твърди, че той е доставен в България през 1905 г., което е отразено и в чуждестранната преса:

Двигателят е 4-цилиндров, редови с мощност 40 к.с. и фабричен номер 4227

„Княз Фердинанд Български“, пише сп. Allgemeine Automobil Zeitung на 12 ноември 1905 г., „закупи от M. Charley по време на последния си престой в Париж един Mercedes 40 к.с. с каросерия тип лимузина.” В друга публикация от края на същия месец американското автомобилно списание Motor Age уточнява: „Кръстът на Ордена за граждански заслуги на България беше връчен от княза на България на M. Charley, представителя на Mercedes в Съединените щати и Франция.” Зад инициалите C. L. Charley всъщност стои един от известните за времето си германски колоездачи Карл Леман (родом от района на Елзас), който през 1901 г. договаря с Емил Мерцедес правото да стане негов търговски агент в Париж, като представител на новата марка Mercedes.

Елегантната каросерия, тип Reiselimousine (голям туристически седан), е изработена през 1905 г. от френската фирма Carrosserie J. Rothschild & Fils

През април 1999 г. Регионален исторически музей – София, организира изложбата „София на колела“, на която за първи път пред публика е показан и най-старият царски Mercedes, след няколко десетилетия, прекарани в подземното хранилище в старата сграда на музея. През следващите години той е надлежно възстановен, без да бъде нарушена неговата автентичност. Единствената по-голяма липса, установена в процеса на реставрация, са двата фара, което налага изработването на техни копия. Така уникатът от царския гараж придобива своя завършен вид, в който днес може да бъде разгледан с подробности от всеки любител на автомобилната история.

Сложната съвкупност от уреди и механизми, с които е трябвало да се справят тогавашните шофьори, е напълно непонятна от съвременна гледна точка

Извод

Достатъчно показателен за специалното отношение на Двореца към елитната германска фирма е фактът, че за целия период на своето управление българският монарх Фердинанд I има повече от 20 автомобила Mercedes, докато тези от останалите марки, използвани от него, се броят на пръсти. България може да се гордее не само с това, че притежава най-стария царски автомобил, но че той е и един от първите представители на марката Mercedes в света, запазени до днес.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин