Първият мултифункционален волан


27
ян.
2020

През 80-те години тунинг компанията bb става известна с необичайните си концепции. Заедно с експерта по електроника Петер Рогендорф създателят на компанията Райнер Бухман поставя своите електронни компоненти в автомобилите си. Сред тях са още първият мултифункционален волан и първият електронен паркинг асистент!

Паркинг асистентът на bb е развит благодарение на фотографска технология. Бухман има добри контакти с производителя на фотоапарати Polaroid. През 1978 този производител представя SX-70 Sonar Onestep, камера с автофокус. Той работи с помощта на сензори. Четири от сензорите Бухман използва за своя паркинг асистент, като ги монтира в предната и задната броня на Golf 1 Cabrio. В резултат на това е създадено предупреждение за дистанцията с точност до сантиметър, издаващо акустични и визуални сигнали. Бухман създава и система за управление от волана – като иска да продаде идеята на Mercedes. Там обаче не са въодушевени от нея. „Дигитализацията не е за нашите автомобили“ – явно такъв е бил отговорът на Daimler. Куриозно, но бутоните от волана в началото били разглеждани като риск за сигурността; воланът трябвало да бъде използван само за задаване посоката на автомобила. Така през 1983 Бухман сам патентова изобретението.

Polo не се слави с разточителен лукс – но не и в специалните версии Carat и Paris, създадени от bb

Дигиталният кокпит поздравява шофьора

Първата микропроцесорна система със свободна конфигурация също е продукт на Бухман и Рогендорф. През 1979 тя е представена на изложението във Франкфурт. В комбинация с дигиталния кокпит DINFOS тя може да показва най-различни типове данни за състоянието на автомобила и информация на различни езици и в разнообразни единици – в това число и предупреждение за поледици и поздрав. DINFOS е използвана в комбинация с мултифункционалния на волан за луксозните тунинг версии на Polo Carat и Paris. Изобретенията на Бухман като цяло са били доста скъпи – затова и хората от автомобилната индустрия първоначално подхождат скептично към тях. А само 20 години по-късно парктроникът, бордовият компютър и мултифункционалният волан се превръщат в нещо стандартно за повечето модели в наши дни!

Интериорът на Polo Paris от 1982: освен дигитален кокпит и мултифункционален волан то притежава и седалки Recaro

Още по темата

Card image cap

В последния брой:

Архив >