2025
На 17 април 1958 г. с постановление на Централния комитет на КПСС е взето решение за създаване на завод за тежкотоварни превозни средства на мястото на завода за комбайни в украинския град Кременчуг. За тази цел производството на тежкотоварни камиони ЯАЗ-210 е прехвърлено от Ярославския автомобилен завод. Неговата дейност започва в началото на 1947 г., когато там е усвоено производството на двутактовия дизелов двигател ЯАЗ-206, копие на американския GMC „6-71“ (тоест 6 цилиндъра, като всеки от тях е с работен обем 71 кубически инча). Той е разработен в края на 30-те години и е адаптиран за работа в сурови климатични условия. Стандартното изпълнение се използва при някои американски камиони като GMC и Diamond, докато специалните версии GMC 6-71 6004 се инсталират и в леки танкове като Valentine Mk IV – Mk VII и Mk IX – Mk XI, както и в някои средни по калибър като Sherman M4A2, голяма част от които са доставени в СССР по линия на Ленд-Лиз (интересна подробност е, че много години по-късно подобни двигатели, под името Detroit Diesel DDA 6-71 се монтират в някои от автобусите Ikarus, продавани в САЩ).

В края на 40-те години на базата на двутактовия 6-цилиндров двигател ЯАЗ-206 е създадена четирицилиндровата модификация ЯАЗ-204. Точно това е и основният задвижващ агрегат, използван дълги години в камионите КрАЗ, чието серийно производство започва през април 1959 г. Първите два основни модела са КрАЗ-222 и 214, а не след дълго към тях се присъединява и 219.
С разширяването на производството се въвежда автоматизация на монтажния процес, като до август 1961 г. са инсталирани и пуснати в експлоатация 89 агрегатни машини, 62 автоматични машини и 70 високоскоростни затягащи устройства. През 1961 г. заводът експортира повече от 500 камиона в 26 страни, включително Аржентина, Афганистан, България, Китай, Индия, Виетнам и др.

През 1961-1964 г. са въведени над 80 модерни технологични процеса (включително довършителни работи на детайли чрез пластична деформация и електрохимична обработка на метала). През 1963 г. 12-волтовото електрооборудване на всички модели е заменено с 24-волтово.
Производството на моделите 219, 222 и 214 приключва през втората половина на 60-те години, след което те са заменени с по-усъвършенствани изпълнения. Освен архаичния външен вид, това, което е запазено почти без промяна от старата конструкция, е неостаряващият двигател, който с известни подобрения продължава да се произвежда до средата на 90-те години.