Първият дизелов Volkswagen е направен през 1951 г.

2905
2024

Всички почитатели на Volkswagen знаят, че това е първата фирма, която въвежда масово дизеловите двигатели в малките автомобили. Но колко от тях могат да кажат точно кога е направено това? Повечето може би биха дали за пример Golf Diesel от 1976 г., но истината е, че този модел се появява четвърт век след дебюта на първия истински дизелов Volkswagen.

Още през 1951 г. концернът от Волфсбург възлага на Porsche разработката на четирицилиндров дизелов „боксер“, който във вътрешнофирмената документация е записан като Проект 508. Той е направен в два екземпляра и е монтиран на един седан и един микробус VW, но въпреки обнадеждаващите резултати, проектът е преустановен.

Някой се сеща за този двигател отново, едва през 1981 г., когато се подготвя честването на 50-годишния юбилей на фирмата, основана от Фердинанд Порше. Това е председателят на организационния комитет Хелмут Бот, който претърсва огромния фирмен архив, надявайки се да открие нещо нетрадиционно, което да представи и другите аспекти от богатата инженерна дейност на Porsche, извън спортния имидж. Бот ангажира с тази задача Роберт Биндер, който в началото на 80-те години ръководи разработката на двигателите на Porsche във Вайсах, и му отпуска 50 000 германски марки, за да пресъздаде дизеловия „бръмбар“, чийто оригинален образец отдавна е бракуван. Изборът на Биндер не е случаен, тъй като първата му задача, когато се присъединява към екипа на Porsche през 1951 г., е свързана именно с проектирането на въпросния дизелов двигател, въпреки че той не е бил специалист в тази област.

Разрешаването на подобни неконвенционални задачи обаче е рутинна работа за младите кадри на Porsche от онова време, а и Биндер все пак не започва от нулата. За основа на неговия проект е използван двуцилиндров, двутактов дизел с въздушно охлаждане, който е създаден за тракторите Porsche, но е замислен така, че след известна преработка да пасне и на Volkswagen, ако е необходимо.

Оказва се, че за изработката на съвременни копия на двата дизелови агрегата са необходими повече хора и компютър, още повече, че екипът, ангажиран с тази задача, разчита само на малкото оцелели протоколи от тестовете и оскъдната техническа документация. Въпреки, че нищо от оригиналните двигатели не е запазено, Bosch успява да намери подходяща инжекционна помпа в собствения си музей, а Mahle отлива отново някои компоненти от запазените си калъпи. Porsche пък открива в склада на един от своите дилъри, подходящ картер, който е с по-здрав долен край, и е специално разработен за дизеловия прототип, но по-късно такъв е използван и в серийната гама на Porsche 356.

Импулсът за разработката на подобен проект идва от много ниските цени на дизеловото гориво през 1951 г., както и от недостига на бензин, свързан с Корейската война. След пътуването си до Съединените щати обаче, шефът на VW Хайнц Нордхоф е убеден, че американците никога няма да карат автомобили, които тракат на празен ход и произвеждат незначителна мощност. Ето защо и Проект 508 е преустановен, архивиран и забравен.

Оригиналните тестови двигатели са с работен обем 1290 куб. см (74,5 x 74 мм) и от тях първоначално може да извлече мощност от едва 23 к.с. при 3100 об/мин, като до края на проекта през 1953 г. мощността е увеличена до 25 к.с. при 3300 об/мин.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин