Първият двуколесен автомобил


13
апр.
2021

В зората на световната моторизация автомобилния свят е залят от всевъзможни приумици. Появяват се парни, електрически, четири-, три- и дори двуколесни возила. Именно такъв двуколесен автомобил създава руският инженер П. Шиловский. Тъй като не успява да намери реализатор на своя патент в царска Русия, той заминава за Великобритания, където предлага проекта си на компанията Wolseley, поемайки сам всички разходи по изработката.

Така през ноември 1913 г. фирмата изработва първия екземпляр на ексцентричния автомобил, при активното участие на самия Шиловский. Конструкцията е сложна, но и много интересна: двигателят с вътрешно горене придава движение не само върху колелата, но и върху един генератор, който от своя страна захранва електромотор, благодарение на който се върти маховикът на така наречения хидростабилизатор.

При създаването на опитния образец са използвани някои агрегати от Wolseley. Четирицилиндровият двигател с водно охлаждане (радиаторът е разположен зад мотора) и работен обем 3 литра развива мощност от 25 к. с. при 1200 об/мин. Скоростната кутия е четиристепенна, а асиметрично разположеният кардан е свързан със задното задвижващо колело посредством червячен редуктор. Предното окачване е технически сходно с вилката на съвременните мотоциклети, а задното се състои от два симетрично разположени полуелиптични листови ресора.

Жироскопичния ефект се постига благодарение на стоманен маховик с диаметър 1 метър и маса 354 кг , който се върти в хоризонтална плоскост със скорост между 1200 и 1600 об/мин. Той набира нужната за целта инерция за около 8-10 минути. Сложността на конструкцията обаче не се изчерпва само с това. Ако оборотите на маховика паднат под допустимия предел или хидростабилизаторът внезапно предизвика рязък наклон в ляво или дясно, автоматично се спускат двете опорни колела, монтирани отстрани.

Изпитанията и техническите корекции по автомобила продължават до април 1914 г. Кой знае как би се развила неговата по-нататъшна съдба, ако не е била избухнала Първата световна война. Работата на руския изобретател е един от първите опити в света за прилагане на стабилизиращия, жироскопичен ефект върху наземна транспортна машина. 

Още по темата