2021
Първата тролейбусна линия в България и на Балканите е пусната в експлоатация през февруари 1941 г. По нея се движат два тролейбуса MAN, които свързват София с Горна Баня. През 1947 г. в центъра на столицата са открити нови линии, които се обслужват от новозакупени от СССР 10 тролейбуса МТБ-82. По същото време стопанското предприятие Софийски градски електротранспорт решава да усвои производството на подобен тип превозни средства, с което многократно да разшири транспортната мрежа в града. Изготвянето на техническата документация е възложено на трамвайната работилница “6-ти септември”. През 1950 г. там е доставен и впоследствие разглобен на части един тролейбус МТБ-82, от който са свалени повече от 1000 чертежа, на чиято база започва изработването на съответните компоненти и детайли.
Първият готов прототип, наречен ТБ-51 е пуснат в експлоатация на 15 февруари 1951 г. Това е и първият произведен на Балканите тролейбус, който се отличава със своята модерна, електрозаварена каросерия и двигател за прав ток ДК-201 Б с мощност 74 кВт. Той е снабден с осветителна и отоплителна електроинсталация и пневматичен механизъм за отваряне и затваряне на вратите, както и c естествена вентилация. Рамата, която се състои от надлъжни профили, е сглобена чрез нитове и заваряване. ТБ-51 разполага с три вида спирачки – електрическа, ръчна и пневматична, която се задейства с въздух от специален компресор.
Работилницата е имала намерение да започне и производството на опитни образци на товарни тролейбуси (включително и с ремарке), по подобие на тези, които по същото време се експлоатират в СССР.
Между 1952 и 1956 г. у нас са изработени 71 тролейбуса ТР-51. През 1956 г. 15 от тях са транспортирани в Пловдив, където също е открита тролейбусна линия. През 1960 г., след тригодишно прекъсване, са изработени последните 15 тролейбуса ТБ-51.