2024
През 1961 г. в конструктивния отдел на Завод 12 сътрудниците от бюро „Електрокари и мотокари“ започват разработката на първия български мотокар с полезен товар 2000 кг.
Основната причина за проектирането на такъв тип превозно средство е, че мотокарите могат да работят при по-тежки експлоатационни условия от електрокарите, докато периметърът на действие на един електрокар е ограничен и сравнително малък. Животът на един двигател с вътрешно горене е много по-дълъг в сравнение с този на една електрокарна акумулаторна батерия. Освен това един двигател с вътрешно горене е много по-евтин от нея. Отчетената максимална скорост от около 30 км в час също е сравнително висока за този тип автомобили.
При разработката на първия опитен образец голяма част от детайлите се заимстват от произвежданите по същото време електрокари, което допринася за унифицирането на редица компоненти, както и за по-ниска себестойност. Предложени са два варианта – с платформа и със самосвална каросерия.
В началото на второто тримесечие на 1963 г. в експерименталната база на завода е изработен още един прототип на мотокар със самосвална каросерия, на който е монтирана и кабина за водача. Този вариант има вид на малък лекотоварен автомобил и се оказва много практичен и удобен за водача. Кабината е съобразена с големината на мотокара и е пригодена за човек със среден ръст. Предното стъкло е снабдено с чистачки, а прозорците в двете врати са подвижни.
Двигателят е с въздушно охлаждане (чрез турбина), и е вграден в задната част на кабината, а от двете му страни са поставени две тапицирани седалки от автомобилен тип.
Хидравличното управление на самосвалната каросерия, което се извършва в три посоки – наляво, надясно и назад, става посредством хидравлична помпа и крик, задействани чрез специална скоростна кутия на помпата за масло на двигателя.
Било е предвидено през 1964 г. да се произведат 200 мотокара от този тип.
По същото време предстои и разработката на нова конструкция мотокар с цистерна (за вода и гориво-смазочни материали), както и вариант с гондолно самосвално изпълнение. В по-далечна перспектива се е предвиждало бензиновият двигател Д-550 с мощност 12 к.с. да бъде заменен с дизелов.