Първият автомобил, развил над 100 км/ч, е електрически

0401
2024

През 1899 г. белгийски състезател за първи път постига скорост над 100 км/ч с автомобил – при това с електродвигател!

Електрическите автомобили имат впечатляващо ускорение при старт от място – от което на заклетите привърженици на ДВГ буквално и в преносен смисъл им призлява. Естествено, на по-дълга дистанция балансът на силите е доста по-различен, но първото безрелсово МПС, преминало границата от 100 км/ч, също се оказва електрическо. Изрично уточняваме, че то е „безрелсово“, тъй като железниците са постигали и по-високи скорости през 19.век.

100 км/ч са сериозна скорост и днес – неслучайно в повечето държави нямате право да шофирате с нея освен ако не сте на автомагистрала. 3-цифрената стойност е надмината за първи път на 29 април 1899 г. от белгийския пилот Камил Дженаци с електрическия състезателен автомобил La Jamais Contente (в превод от френски името означава „постоянно неудовлетворен“), в регион Ашерес близо до Париж.

Снимка на електромобил, който се зарежда в гараж, направена през 1911 г.

В края на 19-ти и началото на 20-ти век повечето пътни превозни средства са на ток. Така например на снимка от 1911 г. може да видим електромобил, който се зарежда в гараж. В края на 19.век са поставени множество рекорди за скорост. Дженаци обаче е първият, който вдига над 100 км/ч – като през април 1899 г. постига точно 105,88 км/ч със своя 1-местен електромобил самоделка! Освен че е един от най-известните пилоти в първото десетилетие на 20.век, мъжът тогава е и директор на просъществувалия за кратко производител на автомобили Compagnie Générale des Transports Automobiles. Рекордът на Дженаци обаче е счупен от парен автомобил само три години по-късно.

Дженаци започва състезателната си кариера във френския производител на автомобили Mors, но през 1903 г. отива в Mercedes-Benz. По-късно става рекламно лице на Bosch – тъй като машините, с които се състезава са оборудвани със запалителни свещи на компанията, която тогава е най-големият доставчик на автомобилната индустрия.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин