2024
Най-старият документиран факт, залегнал в основата на българското автомобилно летоброене, датира от 1904 г., когато за нуждите на Генералния щаб на войската у нас е доставен първият бензинов автомобил – марка Mercedes, а за негов шофьор и механик е назначен французинът Гюстав де Беенувер. Постъпването му на държавна служба става със специален закон, приет от Народното събрание на 7 декември 1904 г., но той реално е зачислен два месеца по-рано, още на 28 септември. В тази връзка през март 1905 г. княз Фердинанд гостува на Емил Йелинек (от юни 1903 г. с фамилия Мерцедес), който посредничи за доставката на автомобила у нас, а случаят е отразен от австрийското автомобилно списание “Allgemeine Automobil Zeitung”:
„Княз Фердинанд Български оказа чест на г-н Емил Мерцедес с продължило три четвърти часа посещение в неговата вила в Ница и му връчи командирския кръст на ордена „Св. Александър“. От миналата година българският генерален щаб използва един автомобил Mercedes.“
След пристигането си през 1904 г., първият бензинов автомобил е зачислен към железопътната дружина, а първият български професионален шофьор, обучен от Гюстав де Беенувер, е Димитър Димитров, който започва автомобилната си служба, като фелдфебел-автомобилист още същата година.
След близо осем години служба мерцедесът е предаден за ползване на първото военно автомобилно отделение в България, сформирано към железопътната дружина на 21 февруари 1912 г. с височайша заповед № 7. Дотогава е експлоатиран активно от военния министър при различни официални поводи, както и по време на военни занятия, а също така и за обучение на първите военни шофьори в България. През ноември 1912 г. е спрян от движение поради износване на частите и цялостна амортизация на конструкцията.
В тази връзка е важно да се допълни, че през октомври и ноември 1904 г. са поръчани и първите три пощенски автомобила, както и първият автомобил в дворцовия гараж. Съществуват предположения, че първият бензинов автомобил идва в България още в периода 1901 – 1903 г., но те засега не са подкрепени от конкретни факти. Ето защо на този етап, макар и условно, може да се приеме, че официалното начало на българското автомобилно летоброене е поставено от Mercedes през 1904 година.