Първите SUV-ове в историята


4
февр.
2020

САМО НЕ КАЗВАЙТЕ, че не сме способни да научаваме. Днес всяко дете знае, че SUV е съкращение на Sport Utility Vehicle. Все пак тези модели могат да бъдат видени на всеки ъгъл. Но, скъпи млади хора, преди действително имаше времена без SUV-ове, които бездруго никога не излизат извън асфалтираните пътища. По онова време Matra, AMC и Volkswagen имаха готови модели в гамата си. Яко, нали? В ретроспекция придвижването напред на трите производителя е също толкова приключенско, колкото и появата на тези три различни опита. Тях ги обединява не само съдбата, че са изпреварили времето си. Всички те са базирани на вече съществуващи модели без сериозни офроуд амбиции, поради което им се налага да се справят с причинени от конструкцията трикове, поради което – поне в Европа – затрудняват потенциалните си клиенти. С типичното американско изобилие и перманентно двойно задвижване отвъд Океана пристига кандидат номер 1: на компактна дължина от 4,19 метра AMC Eagle Kammback дарява щедра украса.

Муцуната е доста сърдита, а впечатление прави голямата стойка за фаровете на покрива. По отношение на техниката моделът не е нищо друго освен рожба на обикновения AMC Gremlin с офроуд визия. American Motors Corporation от Кеноша, Уисконсин, прави истински удар с Еagle през 1979 г.: комбинацията от двойно задвижване и динамични характеристики на лек автомобил до този момент се предлага само от скъпи и екзотични модели като Jensen FF и от 1980 от (също съвсем не евтиното) Audi quattro. Заимстваният от тривратото Сoupé AMC Spirit Kammback е най-компактният от общо пет варианта на Eagle с 4х4 задвижване: освен версията с три врати има комби, седан, Coupé (SX/4) и дори кабриолет с името Sundancer. В ценово отношение хората от AMC също поставят моделите Eagle в ниша. Тя е над постоянно настъпващите модели с 4х4 на марката Subaru, внос от Япония.

Могат го само американците: качество пет за четири, плюшени седалки – и як 6-цилиндров мотор в компактен автомобил (АМС Eagle)

Но и същевременно искат да запазят уважителна дистанция от по-късния собственик на AMC Chrysler. В сравнение с европейците AMC изпъква с разгръщащия равномерно мощността си и лаком 4,2-литров 6-цилиндров агрегат: при еластичността и максималната скорост Golf и Rancho нямат шансове срещу него. Автоматичната трансмисия го прави особено комфортен, тъй като комбинацията от двойно задвижване и лек автомобил е рядко срещана по онова време – дори и при Audi се появява серийно чак през 1988 г.

Място? Да! Срещу доплащане се предлага и двойно легло – и Rancho се превръща в кемпер

Продължете на следващата страница

Още по темата

Card image cap

В последния брой:

Архив >