2024
До края на 40-те години тролейбусният транспорт в София е повече от скромен – две германскски MAN-а, които се движат по трикилометровата отсечка между Горнобански път и Горна Баня. Линията, която е първа по рода си на Балканите, е открита на 8 февруари 1941 г. от столичния кмет инж. Иван Иванов. Тролейбусите са заведени под номера 101 и 102 и доколкото е известно функционират до края на 1947 г, след което линията е закрита, а двете коли са бракувани през 1955 г.
Изграждането на нова тролейбусна мрежа в центъра на София започва едва през 1947 г.
Тази мащабна инвестиционна програма на Столичната община е предшествана от показването на един мострен образец на съветски тролейбус МТБ-82 на Международния панаир в Пловдив през септември 1947 г. Тогава е договорена доставката на 10 такива тролейбуса, първите два от които пристигат още същата година и първоначално обслужват старата линия до Горна Баня.

Първата нова тролейбусна линия, открита след войната, е обозначена с №1 и е пусната в експлоатация на 1 май 1948 г. Тя се движи по маршрут „Руски паметник“ – бул. „Патриарх Евтимий“ – „Сточна Гара“ и се обслужва от 8 тролейбуса, които са заведени под номера от 103 до 110. До началото на 1950 г. са доставени още 18 тролейбуса, които получават номера от 111 до 128.
Година след откриването на първата тролейбусна линия вече е затворен пръстенът на линия № 1, чийто маршрут продължава от „Сточна гара“ през ул. „Опълченска“ към гара „Сердика“. Пак през 1949 г. по „Цариградско шосе“ е открита и нова линия по маршрут „Орлов мост“ – 4-ти километър. През следващите години се откриват линии от пл. „Пирдоп“ до кв. „Левски“ (1950 г.), от кв. „Надежда“ до кв. „Илиянци“ (1951 г.) и от Медицинска академия до кв. „Хаджи Димитър“ (1952 г.). До началото на 1951 г. тролейбусите, които тогава вече са 24 на брой, се съхраняват в депо „6-и септември“. През 1956 г. с помощта на заводски специалисти е открита и първата тролейбусна линия в Пловдив.

За ефективното разширяване на тролейбусната мрежа в София допринася и усвоеното през 1951 г. производство на МТБ-82 от столичния трамваен завод „6-и септември“ под името ТБ-51. Изготвянето на техническата документация е възложено на трамвайната работилница „6-и септември“. През 1950 г. там е доставен и впоследствие разглобен на части един тролейбус МТБ-82, от който са свалени повече от 1000 чертежа, на чиято база започва изработването на съответните компоненти и детайли. Първият готов прототип, наречен ТБ-51, е пуснат в експлоатация на 15 февруари 1951 г. Това е и първият тролейбус, произведен на Балканите.