Първите български автобуси, базирани на Ford

2605
2024

В следвоенната епоха дейността на каросерийните работилници у нас все още не е много популярна, а поръчките са относително редки. През 1927 г. обаче е направен опит за поставяне на професионални начала на каросерийното дело. Обединени около тази идея, майстори преговарят с вносителите на автомобили за доставката на шасита, върху които да се правят наши каросерии. Рентабилността на това предложение е доказана през следващите години и довежда до създаването на ползотворни партньорски взаимоотношения между занаятчии и търговци.

Два автобуса Ford на горнооряховската транспортна фирма „Сигурност“ с каросерии, изработени от Първа българска автокаросерийна фабрика „Херкулес“, във Варна през 1938 г.

Все още е трудно да се определят точната година, в която са направени първите каросерии на шаси Ford в България, както и техният тип, но това със сигурност става още през първата половина на 20-те години. На много снимки от онова време могат да се видят автобуси с български каросерии, базирани на Ford, които се отличават със сравнително примитивна дървена конструкция, но като цяло наподобяват западните образци. Един от най-известните майстори в София, Слави Харитонов, дори публикува реклама на своята продукция, илюстрирана с автобус Ford, в годишния албум на „Българския индустриален алманах“ за 1926 – 1927 г. През 1926 г. своята дейност в производството на пътнически и автобусни каросерии започва и прочутият майстор Рачо Джамбов (на заглавната снимка) от Ботевград, чиито първи надстройки, направени през 20-те години. също са базирани на Ford.

Автобус Ford от 1936 г. с каросерия на Рачо Джамбов

Той дори има клиенти, например известния местен превозвач Гаврил Билев, чието изискване е всички поръчани от него пътнически каросерии да бъдат базирани само на шаси Ford. Американската марка е предпочитана като основа за изработването на пътнически каросерии и от столичната фирма на братя Рачеви, които в края на 20-те години публикуват частично оцветени реклами на дейността си, илюстрирани със снимки на Ford.

Автобус Ford с българска каросерия, заснет през 1936 г. в Търново

След кратко прекъсване в годините на икономическа криза, производството на пътнически и специализирани каросерии навлиза в нов период на динамичен възход. Простите като конструкция открити и закрити леки автомобили и автобуси, познати от недалечното минало, започват да се заменят от много по-модерни и луксозни конструкции, базирани на Ford, които по нищо не се отличават от западните образци. Емблематичен пример в тази насока е продукцията на Първа автокаросерийна фабрика „Херкулес“ във Варна, създадена от Димитър Илчев. Въпреки че е представител на американската марка International, чиито шасита са използвани най-често като основа за производството на автобуси, в средата на 30-те години той изпълнява и немалко поръчки на клиенти, които предпочитат ходова част на Ford. Сред тях е и Христо Стойчев, собственик на компанията за пътнически превози „Сигурност“ в Горна Оряховица, която има пет модерни автобуса, базирани на шаси на германски Ford V8. Първите два от тях са направени през 1935 г. в „Коларо-железарското и за автомобилни каросерии“ училище в Горна Оряховица, а останалите три са оборудвани с луксозни каросерии от „Херкулес“ през 1937 г.

Автобус Ford, чиято каросерия е направена от ботевградския майстор Христо Николов през 1934 г.

По това време в Ботевград вече функционира и втора, конкурентна на Рачо Джамбов каросерийна работилница, създадена от Христо Николов и Илия Кунин, която започва да изработва основната част от автобусите си на шаси Ford. В средата на 30-те години столичната Дирекция на трамваите и осветлението (ДТО) също изработва единични бройки каросерии за някои от своите специализирани и служебни автомобили, базирани на товарни шасита Ford-АА и Ford-BB.

Сервизен автомобил Ford, чиято каросерия е изработена от столичната Дирекция на трамваите и осветлението през 1933 г.

Своята дейност продължават и столичните работилници на Слави Харитонов, братя Рачеви и Тодор Карабиберов, които също предпочитат ходова част на Ford за основа на модерните си пътнически каросерии. По същото време към тях се присъединяват и нови амбициозни производители като столичната фирма „Иванов & Станоев“, която изработва на шаси Ford „стилни каросерии от европейска класа, художествени произведения на българския занаятчийски труд. Леки, елегантни, здрави, нечувствителни към разрушающите влияния на лошите пътища.“

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин