Първа помощ при „паднал“ акумулатор

0812
2017

Неприятен факт е изтощеният акумулатор. Тук ще ви покажем как да го съживите - по подходящ начин и трайно...

През зимата сякаш всички стихии се обединяват в общ фронт срещу човека и неговия добър приятел автомобила. Студът и влагата правят опити да се промъкнат под топлите дрехи, а често намерението ни да се скрием на топло в уютното купе с климатик бива осуетено от „предалия Богу дух“ акумулатор, които през зимните месеци също е принуден да се справя с немилостивите атаки на студа. Всички знаят, че студът е враг номер едно на акумулатора. При температура нула градуса неговият капацитет спада с 20 %, а най-лошото е, че това се случва именно в момент, когато пусковият електродвигател се нуждае от допълнително количество енергия, за да „разбуди“ скования от студ мотор с вътрешно горене. Към това негативно стечение на обстоятелствата се прибавя и фактът, че през зимата се пътува най-често на къси отсечки и в градски условия, при които алтернаторът не успява да произвежда достатъчно електроенергия за зареждане. В същото време обаче характерните за този период от годината лакоми консуматори като светлините, отопляемото задно стъкло и отоплението на седалките изразходват прекомерно много енергия. По тази причина енергийният баланс се нарушава в ущърб на акумулатора, който в най-лошия случай трябва да „дарява“ допълнителен ток и се изтощава още повече. Влизането в този дяволски порочен кръг означава, че всяко следващо стартиране на двигателя се превръща в игра на късмет…

Най-бърза, ефикасна и лесна първа помощ на закъсал с акумулатора колега може да се окаже посредством специални стартови кабели при което е важно спазването на няколко правила: ► за да се предотвратят повреди по електрическата инсталация, трябва да се процедира точно според упътването; ► капацитетът на отдаващия енергия акумулатор ( отбелязан върху капака на акумулатора в амперчаса -Ah) нетрябва да е много по-малък от този на закъсалия автомобил; ► двата акумулатора трябва да имат еднакво напрежение (най-често 12 В при леките автомобили и 24 – при камионите); ► двата автомобила не трябва да се допират, тъй като съществува опасност от възникване на късо съединение ; ► изтощените акумулатори могат да замръзнат. При много ниски температури „падналата“ батерия трябва да се провери и при нужда да се размрази; ► стартовите кабели трябва да се държат далеч от перката на вентилатора и въртящите се шайби и ремъци на двигателите; ► не трябва да се забравя, че акумулаторите съдържат силно разяждаща сярна киселина; ► в процеса на зареждане може да се отдели гърмящ газ. Поради това минусовата клема трябва да се присъедини към „масата“ (открита метална част от каросерията или двигателя) на закъсалия автомобил, а не към минусовия електрод на акумулатора; ►отделните опити за стартиране не трябва да продължават повече от 15 сек. След всеки опит е добре да се направи пауза от 1 мин; • ако въпреки оказаната по-мощ електромоторът „превърта“ трудно при стартиране, причината за това често е в твърде малкото сечение на стартовия кабел. В такива случаи от полза бибил допълнителен кабел. Не прилагайте никога стария „майсторски“ трик с последователното свързване на два акумулатора (увеличавайки по този начин напрежението до 24 В) с цел да постигнете по-високи обороти на стартера, защото това може да доведе до аварии.

„Закъсал“ автомобил. Червеният кабел се свързва с положителния електрод на акумулатора. Трябва да се внимава щипката на свободния край да не се допира в каросерията

„Автомобил-донор“. Следващата стъпка е свързването на другия край на червения кабел към положителния електрод. Ток все още не протича

„Автомобил-донор“. Черният кабел се присъединява към отрицателния електрод на акумулатора. Погрижете се металната част на щипката да осигурява добър контакт с електрода.

„Закъсал“ автомобил. Контактната щипка на черния кабел се присъединява „на маса“ към каросерията или двигателя на автомобила във възможно най-отдалечената от акумулатора точка.

 

 

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин