2021
Цялостното обновяване на столичния тролейбусен транспорт с модерни превозни средства е значимо и важно събитие, както и повод да си припомним, че първата тролейбусна линия в България, която е и първата на Балканите, е пусната в експлоатация точно преди 80 години.
Идеята за създаването на мрежа от тролейбусни линии в София датира от 1940 г. Първата от тях е открита на 9 февруари 1941 г. и се движи по маршрут от спирка „Горнобански път“ (на кръстовището на сегашния бул. „Цар Борис III“ и Околовръстно шосе) до Горна баня. Общият брой на спирките е шест, без двете крайни. Линията е с дължина 3350 м и се обслужва от два германски тролейбуса MAN (в периода 1943-1945 г. се движи само един от тях), които нощно време остават на двете крайни спирки. Токозахранването става от токоизправителна станция „Павлово“, разположена недалеч от началната спирка. Всеки от тролейбусите е с дължина 9,20 м и има 28 седящи и 16 правостоящи места – общо 44. Мощността на електродвигателя е 116 к.с., а максималната скорост 45 км/ч. Отоплението през зимата се осъществява от електрически печки, а осветлението от мощна акумулаторна батерия, която същевременно дава възможност за изминаване на кратки разстояния без контакт с въздушната мрежа.

Интересно е да се отбележи, че през 1942 и 1943 г. у нас се публикуват реклами и на германските тролейбуси Henschel от страна на официалния вносител „Искър“АД, който при по-благоприятни условия вероятно би могъл да организира тяхната доставка в България. Функционирането на тролейбусния транспорт в годините на Втората световна война обаче е много затруднено от различни обстоятелства, в това число и невъзможността за доставка на допълнителни тролейбуси (до края на 1941 г. е трябвало да бъдат внесени още три броя MAN) и части, както и неосъщественото разширяване на маршрутите, поради военното положение. Тези планове започват да се осъществяват през 1947 г., но тролейбусите, които обслужват новооткритите линии, вече са съветски.