Първата тролейбусна линия на Балканите e в София

1307
2021

Цялостното обновяване на столичния тролейбусен транспорт с модерни превозни средства е значимо и важно събитие, както и повод да си припомним, че първата тролейбусна линия в България, която е и първата на Балканите, е пусната в експлоатация точно преди 80 години.

Идеята за създаването на мрежа от тролейбусни линии в София датира от 1940 г. Първата от тях е открита на 9 февруари 1941 г. и се движи по маршрут от спирка „Горнобански път“ (на кръстовището на сегашния бул. „Цар Борис III“ и Околовръстно шосе) до Горна баня. Общият брой на спирките е шест, без двете крайни. Линията е с дължина 3350 м и се обслужва от два германски тролейбуса MAN (в периода 1943-1945 г. се движи само един от тях), които нощно време остават на двете крайни спирки. Токозахранването става от токоизправителна станция „Павлово“, разположена недалеч от началната спирка. Всеки от тролейбусите е с дължина 9,20 м и има 28 седящи и 16 правостоящи места – общо 44. Мощността на електродвигателя е 116 к.с., а максималната скорост 45 км/ч. Отоплението през зимата се осъществява от електрически печки, а осветлението от мощна акумулаторна батерия, която същевременно дава възможност за изминаване на кратки разстояния без контакт с въздушната мрежа.

Интересно е да се отбележи, че през 1942 и 1943 г. у нас се публикуват реклами и на германските тролейбуси Henschel от страна на официалния вносител „Искър“АД, който при по-благоприятни условия вероятно би могъл да организира тяхната доставка в България. Функционирането на тролейбусния транспорт в годините на Втората световна война обаче е много затруднено от различни обстоятелства, в това число и невъзможността за доставка на допълнителни тролейбуси (до края на 1941 г. е трябвало да бъдат внесени още три броя MAN) и части, както и неосъщественото разширяване на маршрутите, поради военното положение. Тези планове започват да се осъществяват през 1947 г., но тролейбусите, които обслужват новооткритите линии, вече са съветски.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин