2023
С „бейби Benz“, както е по-известен 190, Mercedes разшири моделната си гама надолу. Но едва с малко по-голямата C-класа от 1993 г. и нейните потентни AMG-изпълнения компанията с централа в Щутгарт най-накрая се наложи като еталон за премиум и престиж в средния клас. През 2023 харизматичната W 202 навършва 30 години.
Стената между Източна и Западна Германия беше паднала, Европейският съюз беше основан, някои мъже започнаха да си слагат каял, Girly girl културата се наложи като масово движение – а консервативната марка Mercedes стана по-готина. През 1993 г. тя беше подложена на революционни промени – които първият Mercedes-Benz C-класа (W 202) отразяваше най-добре. Нейният предшественик – 190, вече беше проправил пътя на Mercedes в динамичния среден клас, в който конкурираше BMW Серия 3 и Audi 80 (quattro). Но с C-клас Mercedes стигна още по-далеч.
Заедно с отдела AMG хората от Щутгарт разработиха мощен V8-спортист с компресор, напомнящ за лудите „Roaring Twenties“ и тогавашните състезателни машини. Толкова спортен дух в средния клас беше огромна изненада за онези времена. Mercedes обаче нямаше друг избор освен да търси революционно решение, тъй като в края на 80-те времената за компанията не бяха розови. През 1992 г. BMW продава повече автомобили от Daimler-Benz AG, която за първи път от 30 години дори трябва да съкрати част от персонала си. Въведена е и нова номенклатура в имената – с класове, по примера на S-класата.
Пътеводна звезда в мрачни времена
Заглавията за Mercedes в специализирания печат в началото на 1993 г. бяха направо драматични: „По-високи от очакваните загуби“ и „Очаквания за много ниски продажби“. Медиите обаче подцениха успеха на новата С-класа. Със седана W 202 и комбито (S 202), което се появи през 1996 г., Mercedes лансира в средния клас звезда, която постави нови стандарти до началото на новото хилядолетие. Нито един от конкурентите на модела не беше по-успеше. В рамките на малко повече от седем години C-класата се превърна в бестселър със своите 1,85 милиона продажби – за този резултат предшественикът й Mercedes 190 се нуждаеше от три години повече. Нещо повече, още през 1993 г. C-класата върна Mercedes-Benz на първа позиция сред германските премиум марки и дори успява да компенсира спада в продажбите на остарелите E-класа (W 124) и S-класа (W 140).
С-то в името на модела идва от „Compact“, а цифровите означения – от C 180 до C 55, отговаряха на реалната кубатура (за разлика от днес). С-класата успя да се наложи изненадващо добре срещу по-евтините Audi A4 и BMW Серия 3, което се продаваше в много варианти на каросерията. Разработката на серията W 202 започва в средата на 80-те години на миналия век, когато Mercedes 190 все още е хит на пазара.
С-класата става първият „Baby Benz“, продаван и във версия комби – с огромен багажник, чийто обем при свалени седалки достига 1510 литра. Технологичните акценти включват нови функции за безопасност – в това отношение C-класата се опитва да настигне Volvo 850. Тя разполага със серийна въздушна възглавница за шофьора, греди за защита при страничен удар, ABS, а по-късно –дори и със страничните еърбегове, ограничители на коланите и електронен спирачен асистент BAS.
Търсите запазена С-класа (W 202)? Разгледайте обявите в нашата онлайн борса!
Гамата от двигатели в компактния Mercedes е истинска сензация: през 1995 г. феновете на дизела бяха зарадвани с C 250, първия германски турбодизелов модел лек автомобил с по четири клапана на цилиндър и интеркулер. Две години по-късно се появява C 220 CDI, който генерира 92 кВт/125 к.с. и въвежда технологията Common-Rail за фина и изискана работа на двигателя в германското автомобилостроене. А в наши дни колекционерите точат лиги по зверове като тунингованите от Brabus екземпляри с 408 к.с. Но дори и C 36 AMG (с 3,6-литров „шестак“ и 280 к.с.) се оказва по-мощен от тогавашните Porsche 911. А през 1994 г. в DTM триумфира AMG C-класата с 4,2-литров V8 (400 к.с.). Хегемонията на С-клас в шампионата продължава и през 1995 – но вече с V6-aгрегат.