2020
Доставчикът на автомобилната индустрия ZF пуска на пазара първата електрическа паркинг спирачка (ЕРВ) за предната ос. Системата най-накрая трябва да осигури за водачите на малки аавтомобили удоволствието от активираното на „ръчната“ от бутон. Със системата на ZF биват задействани предните дискови спирачки. До момента при моделите от малкия клас беше използвана любимата на „дрифтърите“ класическа ръчна спирачка с лост. Електрическата паркинг спирачка „стартираше“ едва от компактния клас.
По-малка, по-лека и за предната ос
В конвенционални малки автомобили предната ос е оборудвана с дискови спирачки, докато задната обикновено трябва да се „задоволява“ с барабанни. Вторият тип спирачки е по-евтин и с оглед на натоварването при малките автомобили – напълно достатъчен. Паркинг спирачката („ръчната“) бива контролирана посредством жило. До момента ограниченото място пречеше на ZF да предложи на производителите друг тип задействане.
С ЕРВ в бъдеще това ще се промени. Чрез „преместването“ на паркинг спирачката към дисковите спирачки отпред компонентите за ръчната спирачка отзад стават излишни. Електронните компоненти биват интегрирани централно в контролния модул на ESP. Същевременно системата на ZF изисква съвсем минимални адаптации по предните спирачни апарати. Освен това електрическата „ръчна“ интегрира и функцията Auto-Hold, улесняваща потеглянето по наклон.
Вече в серийно производство
Благодарение на ЕРВ интериорните дизайнери получават възможност да предоставят повече място за пътниците в купето, тъй като лостът на ръчната спирачка изчезва и на негово място идва съвсем малък превключвател. От ZF се хвалят, че вече са намерили компании клиенти за новата си паркинг спирачка – но към момента все още не разкриват имената им. Серийното производство на новата система вече е стартирало в Китай и Корея.
Continental залага на барабанни спирачки
Идеята за електрическа алтернатива за лоста на ръчната спирачка не е нова. Още през 2014 Continental представи електрическата си паркинг спирачка за барабани. При нея на барабана се монтира моторче, което дърпа скъсено жило. За разлика от ZF, при Continental съществуващата конфигурация на задната ос просто бива електрифицирана. Тепърва ще видим кое от двете решения ще се наложи.