Първата голяма международна награда за автобус „Чавдар“

0805
2025

Първите два прототипа на „Чавдар“ 11 М4 са изработени във фабриката на Kässbohrer през 1972 г., като единият от тях е показан на Пловдивския панаир през септември същата година. Първите серийни образци от този тип са направени през 1976 г., а през следващата година е усвоено и масовото им производство.

Автобусът е предназначен за междуградски и туристически транспорт. Самоносещата му каросерия го прави по-лек от моделите, базирани на шаси, и дава възможност за разполагане на багажните отделения под пътническия салон, което от своя страна допринася за повишаване на стабилността при движение. При този модел на „Чавдар“ е достигната максимална термична и шумова изолация на салона. Отоплението се осъществява с автономен отоплителен агрегат с дизелово гориво и два странични топлообменника, ползващи топлината от охладителната течност на двигателя. Топлообменникът в предната част на автобуса обдухва ветровите стъкла и ги предпазва от изпотяване и замръзване. Вентилацията се осъществява чрез люковете, комбинираните вентилационно-осветителни тела, подвижните стъкла на страничните прозорци и топлообменниците, когато са изолирани от охладителната система на двигателя.

Независимото окачване на предния мост осигурява максимална устойчивост, облекчава управлението, повишава маневреността и спомага за повишаване на комфорта, както при високи скорости, така и при движение по неравни пътища. В просторния пътнически салон, в зависимост от предназначението на автобуса, могат да бъдат разположени различни по брой и тип седалки. Мощният двигател Raba-MAN е монтиран в задната част, с което шумът в салона се свежда до минимум и се осигурява отлична динамика и висока скорост.

В края на март 1977 година по време на специализираното международно изложение на туристически автобуси, проведено в Дубровник, Югославия, „Чавдар“ 11 М4 получава трета награда. Салонът се организира от Световната федерация на aвтобусостроителите, a учредените от нея отличия, които се връчват ежегодно, са най-престижните в бранша. Въпреки сериозната конкуренция, представеният от наша страна „Чавдар“ 11 М4 (оборудван с климатична инсталация), все още е модерен за времето си автобус, въпреки че дизайнът му е въведен от Kässbohrer още през 60-те години. Много позитивна оценка за него е публикувана и в специализираната преса в Западна Германия:

На салона в Дубровник бяха представени всички производители на автобуси от Европа и част от тези на Северна Америка и Япония… Най-силно впечатление направиха три автобуса: новият Daimler-Benz 0-303 с климатична инсталация, Setra 215 с панорамни стъкла и българският Чавдар“ 11М4 с климатична инсталация. По единодушното решение на световната федерация на автобусостроителите Daimler-Benz 0-303 и Чавдар“ 11М4 получиха почетния знак на федерацията с две звезди; най-голямото отличие – 3 звезди, тази година не беше присъдено.

Същият модел се завръща със златни медали и след своите участия на международните панаири в Пловдив и Бърно, Чехословакия през 1978 г. През този период автобусите „Чавдар“ вече се експортират в много страни по света.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин