Пускат магистрала за индуктивно зареждане на електромобили във Франция

1402
2025

Индуктивното зареждане вече ще бъде достъпно по пътищата: стартира пилотен проект на магистрала във Франция, който ще позволи на движещи се електромобили да се зареждат по пътя си. Технологията изисква скъпи модификации, но предлага безспорни предимства!

Бъдещето на електрическата мобилността идва с малки стъпки – но те оставят големи следи. Например по френската магистрала A10 югозападно от Париж: близо до град Ангервилие в момента в асфалта на участък с дължина два километра вграждат големи метални елементи. Въпросните плочи са бобините за индуктивно зареждане, които изпращат енергията.

Когато бъде задействана, системата генерира мощно електромагнитно поле над пътната настилка. Ако електрически автомобили със съответната приемна намотка под пода се движат по него, генерираното електричество може да зарежда батерията или директно да задвижва електромотора. Това ще позволи изминаването на по-големи разстояния с електромобил без да се налага да „пълните“ батерията на зарядна станция.

Зад проекта стои консорциум, съставен от най-големия частен оператор на магистрали в Европа Vinci Autoroutes, други компании и израелския start-up Electreon. По целия свят той експериментира с решения за индуктивно зареждане. Мотото на компанията е „Ние зареждаме пътя напред.“ Експериментът в сърцето на Франция има за цел да провери в каква степен е възможно електрическите автомобили да се зареждат по време на шофиране на по-дълги разстояния – индуктивно, т.е. безжично. Бюджетът на проекта – 26 милиона евро, е осигурен от френското правителство. Според Vinci Autoroute начинанието е първото по рода си в света.

3000 км електрическа мрежа до 2030 за индуктивно зареждане на пътя

Консорциумът цитира проучване, поръчано от френското правителство, което установява, че индуктивните трасета за зареждане могат да намалят емисиите при камионите с 86 процента (в сравнение с дизеловите). Основният сценарий предвижда 3000-километрова мрежа от магистрални трасета с индуктивно зареждане още през 2030 г., която може да нарасне до 9000 км до 2035 г. – но само ако дотогава бъдат отстранени всички технически пречки.

Пилотният проект близо до френската столица се състои от 2-километрова отсечка в рамките на пътното платно.

За да изясни този въпрос, правителството обявява търг за проекта. При него система за индуктивно зареждане трябва да получи само дясната лента. От април 2025 г. различни тестови автомобили, в т.ч. автобус и камион, ще пътуват редовно по маршрута. Преди това подобни тестове вече бяха провеждани на писта, която обаче не беше отворена за обществено ползване.

Тестът на магистралата сега е следващата стъпка, която ще провери доколко пригодно – и по-важното: колко издръжливо, е решението при наличие на реален трафик. Системата е проектирана да бъде много „корава“ и дава възможност за електронен мониторинг, разкрива Electreon. Експериментът ще продължи три години, а партньорски университет ще оценява резултатите.

С фокус върху тежкотоварния транспорт

Основната цел на израелската компания е да помогне на тежкотоварния транспорт да бъде електрифициран: ако участъци от маршрута бъдат оборудвани с функция за индуктивно зареждане, превозните средства ще се нуждаят от значително по-малки батерии. Това би намалило теглото и увеличило полезния им товар, отделно по-леките транспортни средства ще износват пътната настилка по-малко, а експлоатационните разходи ще паднат. В Германия вече също има тестови трасета за индуктивно зареждане.

Ако пилотният проект се окаже успешен, Vinci Autoroutes планира да оборудва и други трасета със системата за индуктивно зареждане.

Но кога точно технологията ще бъде готова за масовия потребител? Все още никой не може да каже със сигурност. При положения системите за статично индуктивно зареждане, т.е. при паркирано МПС, е почти готово за пускане на пазара. В началото на 2024 г. доставчикът на автомобилната индустрия Mahle представи система, която позволява електрическите автомобили да бъдат зареждани удобно, когато спрат над индуктивна плоча на земята.

Мощната американска организация SAE оцени технологията толкова високо, че я обяви за световен стандарт. А наскоро известен американски изследователски институт успя да зареди индуктивно батерията на Porsche Taycan с мощност, сравнима с тази при конвенционална бързозарядна станция с кабел.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин