2020
Почти половината от европейските шофьори смятат, че основният риск, свързан с шофиране през зимата, е превишената скорост. На второ място по-опасност повечето водачи определят заснежените и хлъзгави пътища. Когато били запитани за възможностите за подобрение на сигурността през зимата, най-често срещаният отговор бил употребата на качествени зимни гуми. Проучването е проведено в пет държави: Германия, Франция, Италия, Полша и Чехия.
Според проучването на Nokian Tyres, за най-висок риск на пътя през зимата водачите възприемат превишената скорост, при това в осезаемо по-голяма степен в сравнение с други фактори като пътната настилка, предизвикателното време или ниската видимост поради лошите атмосферни условия, а също и фактът, че през зимата се стъмва много по-рано отколкото през другите сезони през годината.
Опасността, свързана с прекалено високата и несъобразена скорост, е била особено ясно подчертана от поляци и германци (съответно 57% и 56% от анкетираните). Това също е основен рисков фактор през зимния период и според чехите (52%) и италианците (43%). Единствено френските шофьори отчитат заснежените и хлъзгави пътища като основен рисков фактор (45%), а 32% от анкетираните французи смятат, че шофирането с несъобразена скорост е възможно най-опасното поведение на пътя. В другите държави, участвали в проучването, заледеният път е втората най-голяма опасност (с изключение на Германия). Третият най-голям рисков фактор за европейските шофьори е липсата на достатъчна дистанция от автомобила отпред. Струва си да отбележим, че този проблем е посочен предимно от германци (до 50%, в сравнение с 25% до 33% в други държави).
Средно само 29% от анкетираните посочват износването на гумите като сериозна опасност на пътя, което отвежда този фактор на ниската осма позиция сред рисковите фактори. Същевременно когато са запитани за възможностите за подобрение на безопасността през зимата, шофьорите най-често посочват употребата на специални зимни гуми (почти 2/3 от запитаните, с почти 80% в Италия). Вторият най-добър начин да се подобри сигурността е да се проверява дълбочината на протектора, а на трето място е поддръжката на спирачната система.
Проучването показва леко противоречив резултат. От една страна, анкетираните не считат употребата на износени гуми за висок рисков фактор през зимата. От друга страна, те считат, че значително може да се повиши сигурността на пътя, като използват специални зимни гуми и поддържат достатъчна дълбочина на протектора.