Прототипът на български автомобил „Хеброс“ 1100: обреченият авангард

0705
2021

Един интересен, но малко известен факт от кратката история на „Булгаррено“ е, че в края на 1967 г. (само година след като е усвоен монтажа на Renault), специалисти от пловдивския завод започват работа върху собствен прототип на модерен лек автомобил. Той е наречен “Хеброс” 1100 и е представен на 27-ия технически панаир в Пловдив през септември 1968 г., а него­вото проектиране и изработване протича под личното ръководство на директора на ДСО „Металхим“ генерал Георги Ямаков. Ефектната каросерия тип хечбек е била направена от стъклопласт и боядисана в син металик, а част от външните елементи на каросерията и екстериора са взети от различни автомобили, като Fiat 124 (брони и арматурно табло), Wartburg 353 (фарове), Peugeot 204 комби (задни светлини и колела), Renault 10 (километраж и седалки), Renault 16 (волан и скоростен лост) и др. Напречно разположеният двигател на прототипа, с работен обем 1108 куб. см е проектиран от Базата за техниче­ско развитие при ДСО “Металхим” по подобие на Renault и изработен от машиностроителния завод в Казанлък. Петстепенната скоростна кутия и диференциалът се намират в общ блок, а максималната скорост на “Хеброс” 1100 достига 150 км/ч. Прототипът е направен в общо два екземпляра, боядисани в тъмносин металик и сребрист металик, като част от инженерно-проектантската работа е извършена в София.

Премиерата на „Хеброс“ 1100 на Пловдивския панаир през септември 1968 г.

По време на панаира от 1968 г., на предния десен калник на автомобила е бил поставен надпис „Юбилей 25“, по повод предстоящия през следващата година четвъртвековен юбилей от 9 септември 1944 г. За това и в някои публикации той е представен като “Юбилей-25” или “Ю-25” (такова допълнително обозначение за кратко имат и мотопедите „Балкан“ от същия период). През следващата 1969 г. “Хеброс” 1100 отново е изложен на Пловдивския панаир, заедно с още един уникален вариант на Булгаррено 10, боядисан в зе­лен металик, чиято каросерия също както и при “Хеброс” е изработена от стъклопласт.

Според заводските планове, през 1969 г. е трябвало да започне серийното про­изводство на “Хеброс” 1100 и на стъклопластовите варианти на Булгаррено 10, но това на практика не е било възможно, поради липса на технологичен опит, оборудвана материална база и най-вече липсата на средства. Напълно в духа на тогавашната пропаганда обаче, прототипът е широко популяризиран в пресата. Също както и в случая с лекия автомобил „Балкан“ 1200 от 1960 г., така и тук се създава илюзорното впечатление, че за броени го­дини България е израснала от изостанала земеделска страна до равностоен конкурент в сферата на автомобилостроенето.

„Хеброс“ 1100 ще остане в историята със своя стилен дизайн и модерна концепция – хечбек с три врати и напречно разположен двигател с предно предаване. Няколко години по-късно започва производството на подобен тип автомобили като Renault 5 и Volkswagen Golf, които се превръщат в едни от най-популярните и продавани модели на всички времена. 

Още по темата


ƒ