Пропан ще се използва за отоплението на електромобилите през зимата

1306
2025

ZF разработи иновативна система за термомениджмънт

Изпипването на периферните агрегати може да спести много енергия. А това е изключително важно при експлоатация на автомобила през зимата, защото електромобилите нямат двигател с вътрешно горене, който е основен източник на топлина. Усъвършенствайки термопомпата, сега ZF отбелязва скок по отношение на иновациите, като използва компактна конструкция и използва пропан (R 290) като хладилен агент. Очаква се новият тип система да получи регулаторно одобрение през 2026 г. Основното й предимство се състои в подобреното термично управление с минимална употреба на хладилен агент.

Зареждане със 150 грама, което се равнява горе-долу на количеството за бутилка газ за туристи, трябва да бъде достатъчно за целия живот на автомобила. По отношение на енергията това представлява огромен скок: постоянната мощност на термопомпата се вдига с 10 процента, което сваля консумацията на енергия от батерията. Ето защо ZF очаква през зимата да бъдат постигнати до 30 процента икономии на електричество. За сравнение – конвенционалните охладителни уредби към момента имат нужда от 900 грама от агента R1234yf.

Термопомпата и модулът за контрол на течността (отдясно) на TherMas изискват по-малко място за монтаж – което позволява повече гъвкавост при проектирането на автомобила

Благодарение на скромните си размери системата заема минимално пространство, така че да не отнема от мястото за пътници и багаж в автомобила. Освен това тя трябва да се монтира по-бързо от конвенционалните системи – което би свалило производствените разходи на автомобил.

Очаква се системата за термомениджмънт, наречена „TherMaS“, да бъде готова за пускане на пазара през 2027/2028 г.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин