2024
През 1913 г. един от пионерите на въздухоплаването Марсел Лея решава да проектира автомобил, който да се задвижва с пропелер. Първият завършен прототип е наречен Helicocycle и разполага със закрито аеродинамично купе с четири колела, поставени извън каросерията, и огромна перка, монтирана в предната част. През 1914 г. Лея предлага и втори вариант на същия автомобил, наречен Helica, при който дървената каросерия разполага с две места, поставени едно зад друго, а четиривитловата перка е свързана директно с коляновия вал. В случая управляеми са задните колела, които се движат заедно със свързващия ги мост.
Leyat Helica е снабден с „боксерен“ 2-цилиндров двигател от мотоциклет ABC и се изработва в малки серии непосредствено след края на Първата световна война. Скоро след това Марсел Лея предлага варианти с 2- и 3-цилиндрови мотоциклетни двигатели Anzani (V2, 984 куб.см., 25 к.с.), с какъвто разполага Helica от 1921 г. Задвижването на този автомобил става посредством четирикрил пропелер, който също е свързан директно с коляновия вал и е защитен от специален обръч по периферията с мрежа в предната част. Моделът се предлага в две разновидности – с открита и закрита двуместна каросерия, поставена върху дървена рама. Предното окачване е от четвъртелиптични листови ресори, а задните завиващи колела са с твърдо окачване и без спирачки. Максималната скорост на автомобилите с марка Leyat достига 80 км/ч.