ТЕЗИ ДНИ В ГЕРМАНИЯ започва „петият сезон“. Не, не карнавалът! Петият сезон са отпуските. Но между тях има много общи неща: намирате нови приятели, създавате семейства – а в най-лошия случай приключвате с тези взаимоотношения. Но златното правило е: щастието по време на пътуванията подобрява отношенията. А ние сме седнали в Škoda Octavia Combi, която се представи убедително при продължителния тест на AUTO BILD. „Страхотен партньор“ за дългите командировки – това е мнението на редактора Кристофер Клаузен (29). „Комфортен, приятен на външен вид автомобил, с нисък разход на гориво“ – така моделът от Чехия с огромния си багажник (610 до 1740 литра) запълва нишата между комбитата на Golf и Passat, чиято техника ползва: жизнения TDI с мощност 150 к.с. и скоростна кутия с два съединителя, Infotainment и солидни цени. Екстрите като ксеноновите фарове, дъгите на покрива и алуминиевите джанти увеличават цената на комбито до 74 030 лева (в България цената на модела е значително по-ниска). Въпреки това основният въпрос остава: защо да си купуваме VW?
Climatronic охлажда надеждно и при 35 градуса външна температура, дори и с пълно натоварване комбито се движи уверено по серпентините или с 220 км/ч по магистралата. „Какви са разликите с VW?“, отбелязва колегата Йорг Малцан в бордния дневник. Те са в детайлите: заради по-тънката шумоизолация TDI двигателите ръмжат по-силно, стелките изглеждат по-евтини, но издръжливи – в края на теста бяха понесли изненадващо добре постоянното товарене и разтоварване на багажника. При пробег 11 079 километра темпоматът започна да се самоизключва, стартовият бутон за двигателя изискваше по-силно натискане – и беше сменен 4 месеца по-късно. Тоест не всички детайли, доставяни от концерна майка VW, са перфектни. Навигационна система, която след изключване „забравя“ маршрута, неуверено разпознаване на пътни знаци – но най-силно ни дразнеше DSG трансмисията. Правилно подбрани предавателни числа, точен избор на предавките – но при движение из града ни дразнеше грубото придърпване при потегляне – Škoda все едно потегля с удар.
Така дори и опитните водачи изглеждат като начинаещи при маневриране. Особено когато автоматиката „Старт/Стоп“ преди това е изключила двигателя – и ако в този момент подадете малко повече газ, докато системата отпуска съединителя – очаквайте силен удар. Досаден факт – също като малкия за дълги пътувания резервоар. TDI, иначе уверен спътник при дълги пътувания, се задоволяваше със 7 литра, но при по-бързо шофиране по магистрала пробегът намаляваше до 500 километра – което „не е приемливо за дизелово комби с подобни размери“, отбелязва редакторът Кристиан Щайгер. Окачването е леко твърдичко, но осигурява стабилност при дълги пътувания. Иначе: стегнати седалки, смислени детайли, солидно качество. Едва след 58 790 километра се появи и първият проблем: скърцане в кокпита, особено при студено време, и то в много тесен оборотен диапазон. „Ако натиснете газта, шумът изчезва“, отбеляза Марио Пукшеч. Но неприятните звуци не изчезнаха до края на продължителния тест – и причините не бяха установени дори и при финалното разглобяване. Нашето предположение бе, че те се дължаха на лошо закрепен кабелен сноп.
И ВСЕ ПАК НЕ Е БЕЗГРЕШНА

Измерване на двигателя: вещото лице на DEKRA Гюнтер Шиле обсъжда с механика на Škoda работата с измервателните уреди на цилиндровия блок
1.НЕРАВНОМЕРНО ЛАКОВО ПОКРИТИЕ: Измерихме дебелина на лаковото покритие между 118 и 150 микрометра. Но това не е сериозен проблем.
2.ШУМОВЕ ОТ АРМАТУРНОТО ТАБЛО: През лятото не се чува почти нищо, но при първите студове веднага чухме полтъргайстите зад тапицериите. За съжаление така и не открихме причините за дразнещите звуци.
3.СПОРНАТА DSG: Имате пълно право да се оплаквате от комфорта при потегляне на скоростната кутия с два съединителя. Но при края на теста състоянието на механичните й компоненти беше безупречно.
4.МНОГО ВЪЗДУХ ЗА ТУРБОКОМПРЕСОРА: Интеркулерът и водният радиатор са с почти еднакви размери. И образуват много компактен пакет в двигателния отсек.
5.БЕЗ НИКАКВИ ТЕЧОВЕ: При демонтажа не открихме никакви течове, на външен вид трансмисията и двигателят са безупречни. Единствено има леки щети от гризач.
6.ШУМОВЕ В ТОВАРНОТО ОТДЕЛЕНИЕ: Тапицериите на задния капак и на страничните панели в багажника имат склонност към трополене.
ТОВА НИ НАПРАВИ ВПЕЧАТЛЕНИЕ

Компактни и безупречни: катализаторът и филтърът за твърди частици са монтирани много добре в тесния моторен отсек

Касетата за предпазната мрежа се заклещва в стойките си. При демонтажа се наложи да бъде освобождавана чрез удари с чук
Извод
OCTAVIA COMBI е честен приятел. С разнообразните си таланти във всекидневието на финала тя успя да убеди дори и скептиците. Škoda оправдава своя имидж на алтернатива на VW и заслужи оценка 5+ заради дребни недостатъци. По-неприятна е придърпващата автоматична трансмисия – този проблем е познат от много модели на концерна VW.