Продължителен тест Seat Ibiza – препоръчваме го горещо

100 000 километра със Seat Ibiza – не пътуване през отпуската, а истински трудна работа. Накрая жълтият мъник бе блестящ – никога досега автомобил от концерна на VW не се беше представял толкова добре


18
апр.
2017

Можеш да избираш приятелите си, но не и семейството. Ако си отраснал в толкова талантлива общност като Ibiza, трябва да доста дебелокож. Братовчедите Polo и Fabia, много талантливи и хвалени, концернът-майка от Волфсбург – успешен, както никога досега, единствено собствените родители не успяват да стъпят здраво на земята. 25 години след поемането на фирмата от VW, Seat все още е „строителна площадка“. Мнозина в концерна смятат, че нещата ще се оправят, когато испанският пациент бъде отстранен и бъде купена Alfa Romeo.  В такава обстановка в ролята на малък Seat можеш да бъдеш убедителен единствено чрез силни резултати. Ibiza нямаше никакви затруднения да се справи със задачата. Отбелязваме: многократен победител в сравнителните тестове на AUTO BILD, единственият Seat в топ 50 на най-купуваните автомобили в Германия (30-то място), 31 процента ръст на продажбите в сравнение с предходната година. На четвъртото поколение на Ibiza може да се разчита. Както на теория, така и на практика. Знаем го със сигурност от 12 април 2011. Тогава след 653 дни приключи продължителният тест на нашия жълт Seat Ibiza 1.4 16V Sport. След това автомобилът ще бъде внимателно разглобен на отделни части и проверен под зоркия поглед на DEKRA в завода на Seat в Марторел. Краят на една „командировка“, която можеше да вгорчи живота на шефа на концерна Мартин Винтеркорн. Тъй като обобщението представляваше изречение, което той би искал да прочете за продуктите на VW: „Разноските включваха само текущи разходи.“ Нека направим кратък преглед на продължителния тест. Старт през юни 2009 г. 18 725 евро бе цената на мъника заедно с екстрите. Сумата не е малка. Притежателите на Polo плащат с една хилядарка повече. И двете отрочета на концерна на VW използват идентичната нова платформа на Polo, като освен това делят едни и същи двигатели и трансмисии. Човек логично се пита: защо ми е тогава Ibiza? „Тъй като е по-младежка и по-готина от Polo и върви не по-лошо от него“, отговаря на въпроса един по-млад колега. Можем обаче да погледнем на нещата и от друг ъгъл: „Ibiza не успява да достигне перфектността на Polo“, написва в дневника ни друг колега. И допълва: „Средната конзола трака. А когато отворя вратата по вре на дъжд, водата мокри седалките.“ Самите седалки обаче са на високо ниво. С приятно стегната тапицерия, отлична странична опора и с толкова качествен плат, че при демонтажа си помислихме, че това са нови седалки.

Много по-евтина изглежда пластмасата в кокпита, която поне издържа без тракане и скърцане до края. За разлика от дръжките на вратите, които със скърцащи звуци доказват, че изработката може би не се извършва толкова детайлно, както във Волфсбург. След нашите оплаквания шумоизолацията бе подобрена.

От програмата обаче изхвърча и CD-радиото на тестовия ни автомобил.  „Супер-тъпа кутийка“, коментира колегата Ян Хорн. „Аудиосистемата вероятно е конструирана от някой, който не обича музиката.“ Има право – управлението на аудиоуредбата е истински фарс. Без бутони за отделните радиостанции – а USB-буксата за iPod-а бе така скрита, че  я открихме едва след демонтажа. Много тъпо…

Хубавото е, че това автомобилче доставя удоволствие от самото начало.  Идентично с Polo по отношение на управляемостта, както и при комфорта. Може би една идея по-шумно, но като цяло с много добра шумоизолация и съвсем прилична кола за дълъг път. На него обаче разходът се качва необичайно високо. Малкият 1,4-литров, 4-цилиндров мотор с 85 к.с. показва лека слабост в долния диапазон на оборотите, но след това подобрява представянето си. Затова се налага да превключвате често, което пък вдига разхода до цели 10 литра. Каран внимателно „испанецът“ се задоволява с 6 л/100 км, а във всекидневието харчи 8,2 литра. С пробег от 103 445 километра нашата Ibiza се отбива малко след Барселона към завода на Seat. И сега идва ред на най-доброто (драги притежатели на VW, проявете смелост). Автомобилът достига целта с първия комплект спирачни дискове и накладки, без да е посещавал сервиза извънпланово, а разходът му ма моторно масло е нула литра. Сред ремонтите му бяха смяна на крушка за осветяване на регистрационния номер за 4,58 евро и паднало декоративно капаче на топката на скоростния лост. Дребна работа. Признаваме: бегачът на дълги разстояния извади голям късмет със скоростната си кутия (виж стр. …). Отчупило се малко метално парче от скоростната кутия можеше да създаде големи неприятности. За щастие обаче не се стигна дотам. Така испанският брат на Polo заслужи големи нашите аплодисменти.

 

ИЗВОД

Една изгоряла крушка на регистрационния номер и само дреболии. Това е всичко. Seat постигна най-добрия резултат за концерна в историята на продължителните ни тестове. Което всъщност си е победа и за Volkswagen, тъй като компонентите на Ibiza се използват многократно в моделите от семейството на VW, но досега рядко са се доказвали така. Във Волфсбург трябва да се гордеят с този резултат.

 

Томас Хиршбергер и Манфред Клангвалд

 

Щастлив край: трансмисията го направи вълнуващ

Нещата можеха да протекат и зле. След отварянето на скоростната кутия виждаме това, което можехме само да предполагаме: кариес в зъбните колела. По време на последните няколко хиляди километра на тестващите на AUTO BILD им направиха впечатление шумовете, идващи от трансмисията, но не сме очаквали толкова сериозни следи. Сега започва разследването за установяване на причините. Злосторникът без разкрит набързо. Беше се отчупила една метална част, която бе реминала през цялата трансмисия. Seat казва, че дефектът е възникнал по време на монтажа и затова испанците възнамеряват да анализират още веднъж внимателно целия процес. За нашата Ibiza това означава: определено извади късмет. Като цяло предаването на мощността изглежда е проблем за Ibiza. Другите доказателства за този факт са шумния ход на конусния лагер заедно с видимите следи от работата и износените демпферните пружини на феродовия диск на съединителя. Иначе нашият автомобил от продължителния тест не показа други слабости. Двигателят се справи чудесно с маратонския пробег, като дори накрая даде подобрени показатели на мощността и ускорението. (виж стойностите от теста на стр. …). Консервацията на кухите пространства бе безупречна. Дори тапицериите на спортните седалки не показваха следи от продължителното използване. Единствените места, на които от  Seat трябва да затегнат гайките в буквалния смисъл бяха вътрешните дръжки на вратите и средната конзола.

 

ПИСМА НА ЧИТАТЕЛИ

Твърдо окачване, лошо поддържане на правия курс, тих двигател

Моята Ibiza 1.6 TDI е изключително податлива на странично накланяне, а поддържането на правия курс е трудна задача. Освен това окачването е твърдо и доста тропащо. За какво са ми добри седалки, ако колата вози толкова лошо? Двигателят е с много добра шумоизолация.

Мехмет Уяник, по имейл

 

При пълно натоварване разходът се вдига

Моята Ibiza с 3-цилиндров мотор харчи между 5,5 и 6 литра. Единствено при пълно натоварване разходът е като на 6-цилиндров двигател. Изработката не дава никакви основания за забележки.

Ларс Мелхин, 31737 Ринтелн

 

Това казва Seat …

… за катализатора: причина за деформацията:

Ерозия вследствие на недобре изпълнен заваръчен шев, вероятно заради допълнително заваряване от производителя. Без влияние върху функцията. Заваръчният процес ще бъде проверен. Проверката на производителя през 17-та календарна седмица на тази година не е показала нередности.

… за повредената застопоряваща втулка:

На снимката личи, че проблемът вероятно е възникнал вследствие по време на монтажа на трансмисията. Ще проверим и оптимизираме нещата.

… за дръжките на вратите:

Шумовете от вътрешните дръжки на вратите идват от допира между елементите. Проблемът се решава с допълнителни уплътнения на трите съединенията на предните врати.

 

РЕМОНТИ

46 926 км                         Гаранция

В рамките на гаранцията бе сменено капачето на скоростния лост. Допълнително бяха сменени винтовете и уплътнения на вътрешните дръжки на вратите (безплатна сервизна акция)

62 407 км                         Гаранция

В рамките на гаранцията бе сменен кабел-маса (безплатна сервизна акция)

87 843 км                         4,58 евро

Смяна на изгоряла крушка на осветлението на регистрационния номер

Още по темата

Card image cap

В последния брой:

Архив >