Продължителен тест: 100 000 км с Volvo XC60 D4

Най-популярното Volvo не бие на очи. Но дали техниката и надеждността са на нивото на високата цена? Това стана ясно след продължителния ни тест! През лятото на 2017 година се очаква наследникът!


26
февр.
2017

ТОЛКОВА КЪСНО правим продължителен тест на XC60? Та нали през лятото на 2017 година се очаква наследникът! Но има и доста основателни причини да преминем по маратонската дистанция с модела, чието производство скоро ще бъде прекратено. Все пак този SUV продължава да е бестселърът на Volvo, поради което шведите стимулират продажбите със сериозни отстъпки. И затова е важно да се знае: висока ли е надеждността?

XC60 определено не е сред майсторите по товарене, но размерите му се вписват в нашето време и мястото е предостатъчно

Тестовият автомобил бе оборудван така, както го поръчват повечето клиенти: D4 дизелов двигател, автоматична трансмисия и предно задвижване. И като Summum цената му е 92 560 лева. Множеството екстри, сред тях пакет асистиращи системи, лак металик, ксенонови фарове и парктроници отпред и отзад, вдигат цената до 117 320 лева. Да не пропускаме и теглича за 1350 лева. Точно той ни създаваше проблеми още след монтажа. Пластмасовият капак не пасваше.
Шведският SUV иска да играе ролята на елегантния и уютен модел в лигата на Mercedes GLC, BMW X3 и Audi Q5, и визията му е подобаваща. Дори и при края на теста интериорът изглеждаше като нов, висококачествените стелки и тапицерии се почистват лесно. Има предостатъчно място, отзад дори и пътниците с висок ръст могат да си опънат краката. Така че нека се отпуснем и се насладим на великолепното задвижване.

Разумно предлагане на място и отзад – ХС60 е препоръчителен и за дълги пътувания

Дизеловият двигател с мощност 181 к.с., съчетан с автоматична трансмисия, действа като успокоително за ушите. Окей, не можете да го сбъркате, дизел е, но никога не дразни и не ръмжи неприятно. Японската автоматична трансмисия на Aisin сменя предавките дискретно като английски иконом. Затова съвсем скоро ХС60 се превърна в любим автомобил за дълги пътувания, който със средния си разход от 8,3 литра успяваше да измине над 800 километра с едно зареждане. Не на последно място и благодарение на големия резервоар с вместимост 70 литра – който при някои конкуренти се доплаща. Така че Volvo навърташе своите километри. До атаката от гризачи, при чийто ремонт се скъса една гайка, в бордния дневник пишеше: никакви забележки. Единствено окачването сякаш не подхождаше на този уютен SUV. Може би не трябваше да поръчваме 18-цоловите джанти?

Окачването на ХС60 е по-скоро стегнато, не филтрира добре ударите от неравностите по пътната настилка. Дори и смяната на летни със зимни гуми не донесе очакваната мекота. Да, ненужно стегнатите настройки на окачването си останаха единственият недостатък на Volvo.

ХС60 сигурно няма да се превърне в част от световното културно и природно наследство на ЮНЕСКО като каменовъглената мина Цолферайн – но изглежда страхотно. Ние смятаме, че той заслужава да бъде защитен

Но дали шведите по този начин са искали да осигурят по-добро сцепление на предните колела? Ясно е, че 400-те Нм на D4 разгръщат такава тяга, че при по-спортно натискане на педала на газта предните колела превъртат. Придърпването прониква до кормилното управление и изисква твърда ръка. В това отношение задното задвижване на GLC или X3 се справя по-уверено. Или трябва да доплатите още около 4000 лева за двойното задвижване, което осигурява на ХС60 и по-сериозни офроуд възможности. Но неособено високи, защото с гумите с широчина 235 милиметра лесно можете да закъсате в калта. Интересно ни е как Volvo ще се справи с проблемите със сцеплението при следващия модел. Но във всички случаи шведите трябва да помислят за премахването на множеството бутони по средната конзола, които ни объркваха при тестовия автомобил. Твърде дребен шрифт на надписите, освен това сложна за управление навигационна система. Гласовите команди също не са от голяма полза, защото често не се разпознават. Модерните системи могат много повече. Асистиращите системи също заслужиха както похвали, така и критики. Много добре функционира темпоматът с поддържане на дистанцията, който се управлява лесно и работи също толкова надеждно колкото предупреждението за мъртвия ъгъл.

Изглежда изискано, но има и някои недостатъци: кокпитът с множество бутони и малък монитор

От друга страна, това при опасност от сблъсък реагира свръхпредпазливо и понякога стряска, тъй като предупреждава за несъществуващи опасности. Предупреждението при смяна на лентата беше изключено през почти цялото време – също заради свръхпредпазливото му постоянно писукане. А четенето на пътните знаци понякога не разпознава ограниченията на скоростта – и нерядко показва разрешена скорост 100 км/ч след знаците за навлизане в населено място. „Асистентите постоянно се налагат на преден план, сякаш Volvo иска да докаже, че може всичко“, резюмира колегата Мартин Путц. Тоест клиентът трябва да си подбере само най-добрите системи? За съжаление Volvo не предлага асистентите поотделно, а само в пакет.

 

Приятни размери: с дължината си от 4,65 метра ХС60 не е прекалено масивен, дразни ни само големият диаметър на завой (12,3 метра)

И като стана дума за недостатъци: бихме искали спортните седалки да имат удължение на опората за бедрата като при Audi и BMW. На задната седалка предпазният колан преминава твърде близо до врата на децата, регулирането по височина не е достатъчно. А това не е добре за шведските пионери по отношение на сигурността. Подчертано сложно функционира и контролът на нивото на маслото: включвате запалването, натискате стартовия бутон за около секунда, докато светнат контролните лампи, след това избирате съответната точка от менюто с лявото лостче на волана и отчитате нивото на маслото. Е, нали става? За щастие дизеловият двигател изхарчи само 1,25 литра масло за 100 000 километра. Преди имаше един супер аналогов инструмент за проверка: щеката за маслото. Бихме искали шведите да я въведат отново. Но всичките тези дреболии нямат никакво значение, защото ХС60 се движеше напълно безпроблемно.

Останахме изненадани, когато първо се наложи смяна на задните дискове и накладки, а не както обичайно на предните, при края на теста тегличът имаше надлъжен луфт, при пробег 70 266 километра USB буксата пропадна в средната конзола. Това бе всичко. Никакви повреди, никакви ремонти. При обичайното разглобяване експертът на DEKRA Гюнтер Шиле откри много емблеми на Ford – все пак ХС60 бе конструирано, когато Volvo бе собственост на американците. Но качеството е високо: една скъсана топлозащитна ламарина над ауспуха и немарлива защита срещу корозия в задната част на дъното – не открихме нищо повече. Това означава четири наказателни точки и крайна оценка отличен 6. Заедно с Kia Sportage XC60 е на първото място в нашата класация от продължителните тестове. Можем само да препоръчаме този модел, чието производство скоро ще бъде прекратено.

Още по темата

Card image cap
Първи впечатления: Jaguar XE Ingenium 2.0 Diesel AWD

20
ное.
2017

Jaguar разшири гамата от двигатели за модела си от среден клас XE - първите ни впечатления от новия 4-цилиндров битурбо агрегат

Card image cap
Сравнителен тест на компактни дизелови ванове

10
май
2017

Три вана, един въпрос: колко струва един семеен превозвач? BMW и наскоро обновената Kia ги делят около 20 000 лв.

Card image cap
Abt Octavia Combi RS TSI: тествахме Octavia-та с 315 „коня“

20
дек.
2017

За комби само дизел ли? Друг път! Развиващата 315 „коня“ Abt Octavia Combi RS TSI е доказателство, че големият товарен отсек и динамиката не са взаимно изключващи се

Card image cap

В последния брой:

Архив >