2023
От 2035 г. в ЕС ще бъде позволена продажбата на нови автомобили само с електрическо задвижване. А в Норвегия, рая за електромобили, това ограничение ще влезе в сила още през 2025 г. Въпреки това на различните пазари се откроява ясна негативна тенденция: без скъпи правителствени субсидии продажбите на модели на ток бързо започват да падат.
Норвегия публикува данните за регистрацията на нови леки автомобили през януари. В сравнение с предходната година броят им е намалял рязко. Делът на електромобилите в общия дял също се е свил значително. Германската информационна агенция dpa също съобщава, че броят на регистрациите на електромобили в Германия също е намалял.
През януари 2023 г. в Норвегия са регистрирани 1860 нови автомобила. Разликата спрямо същия период на 2022 г. е драстична: тогава броят на този тип регистрации е бил 7957. Това съответства на спад от 76,6 процента спрямо предходния разглеждан период. Почти без промяна обаче остава броят на сделките с употребявани автомобили в скандинавската страна.
Електромобилите стават все по-малко
От всички 1860 автомобила, регистрирани в Норвегия през януари, 1237 (66,5%) са електрически, а 182 – plug-in хибриди (9,8%). Като цяло, на електрическите автомобили се пада дял 76,3 процента. На пръв поглед това може да изглежда много, но в сравнение с декември делът им рязко е намалял. Защото през последния месец на миналата година на машините с електрическо задвижване са се падали 82,8 процента. От друга страна, новите регистрации на модели с ДВГ се е увеличил значително. През последните месеци те винаги са били между два и три процента. През януари обаче делът на дизелите се е вдигнал до 7,9 процента.
Срив се наблюдава не само при регистрациите на нови автомобили, но и по отношение на броя внесените употребявани автомобили – той е паднал с цели 74,6 процента. Най-продаваният модел нов електромобил в Норвегия за януари е бил VW ID.4 – но дори от него са реализирани само 212 бройки. Втора е хибридната Toyota Yaris със 160 регистрации, а трета – Škoda Enyaq със 127.
Изключително слабо представяне на Tesla
Като цяло само пет модела са имали продажби в трицифрено изражение. След вече споменатите по-горе три модела се нареждат Mazda MX-30 и VW ID.3. Първият месец обаче изглежда още по-неприятно за Tesla. Докато Model Y беше най-продаваният нов модел в Норвегия през миналата година с 4524 регистрации само през декември, точно един Tesla Model Y беше регистриран през януари – точно колкото са и Model 3. Единствено Model S достигна продажби в двуцифрено изражение – скромните 15. Възможната причина за смешния брой реализации на Tesla явно е фактът, че от САЩ не е пристигал кораб, натоварен с автомобили на маркатa.
И в Германия броят на електрическите автомобили пада
Намаляващият брой регистрации на електромобили вероятно се дължи и на факта, че правителствените стимули за този тип МПС в много европейски страни отпаднаха на 1 януари. В Германия от началото на годината субсидиите за покупка електромобили са значително по-ниски – максималният им размер вече не е 6000, а 4500 евро. За Plug-in хибридите пък бонус при покупка вече изобщо няма – запазени са единствено данъчните облекчения.

Това обяснява ниския брой продажби на plug-in хибриди в страната на Гьоте през януари – малко под 9000. За сравнение, техният брой е бил почти 70 000 през декември и около 54 100 – през януари на предходната година.
В Германия са регистрирани малко над 179 000 нови автомобила през януари – това е с 2,6% по-малко от предходната година. През декември общият брой продадени автомобили е бил 314 000. С дял от 27 процента повечето нови автомобили там са били SUV, съобщава dpa. Eлектромобили са били 10,1 процента (18 136) – което маркира спад с 13,2 процента спрямо същия месец за предходната година.